donderdag 12 juli 2007

Hoe schrijf je een leesbare blog?

Ik ben nu een paar maanden actief als blogger over hardlopen en vraag me natuurlijk wel eens af: "Zouden mensen mijn blog nu leuk vinden om te lezen?". Ik weet via google analytics dat ik toch met regelmaat bezoeker naar mijn site trek al kan het natuurlijk altijd meer en het liefst ook nog wat meer interactie. Ik begrijp echter ook wel dat in het land van de bloggende hardlopers je een plek moet veroveren en bovendien: Het gaat niet alleen om volume. Als ik via de blog een beginnende loopster van advies kan dienen dan ben ik al tevreden.

Toch zoek ik nog zeker naar inspiratie om betere blogs te gaan schrijven en ik vond het dan ook leuk om een artikeltje te lezen in de het katern 'de Verdieping' van de Trouw over leesbaar bloggen (mogelijk niet voor iedereen toegankelijk omdat trouw sommige contact in een besloten omgeving aanbiedt). In het artikel staan een aantal tips die ik hier integraal overneem (voor diegene die niet bij de Trouwsite kunnen):

Blogs kunnen van allerhande multimediale toeters en bellen voorzien worden: video’s, muziek, flash-animaties, etcetera. Maar de kern is een sterke inhoud, zeker als je meer bezoekers wilt trekken dan alleen familie en de voetbalkantine. Een blog kunnen aanmaken is echter nog geen garantie om een inhoudelijk hoogstandje te creëren. Te veel spellingsfouten maken het immers onaantrekkelijk, steeds dezelfde woorden gebruiken is saai en het is goed om af en toe chique woorden te gebruiken die het geschreven stuk naar een hoger niveau tillen.
Maar hoe doe je dat? Een paar hulpmiddelen:
Laten we bij het begin beginnen. Stuit je op een woord dat je niet begrijpt, dan zoek je dat op in een online woordenboek, zoals bijvoorbeeld op http://www.vandale.nl/ . Eén klik verwijderd van woorden die plots wel tot de verbeelding zullen spreken. Altijd dezelfde woorden gebruiken is dodelijk voor je blog. Dit kan je voorkomen door de F7 toets in te schakelen terwijl je een Word-document hebt openstaan. Let wel: in de láátste versie van Word. Rechts verschijnt er een kolom waarin je bovenin een woord kunt typen. Voor dit woord wordt er vervolgens een batterij aan synoniemen opgetrommeld. Welkom variatie!
Weet je niet zeker of je een correcte uitdrukking gebruikt, ’google’ deze dan. Als er in minder dan één seconde tientallen hits gevonden worden, dan kan je ervan uitgaan dat deze uitdrukking de goede is. Zo niet, dan verschijnt wellicht de juiste variant. Google is echter een zoekmachine en geen taalexpert. Dat dit internetmonster dan soms tekort schiet of je voor twijfelgevallen plaatst is niet onoverkomelijk. Voor de eeuwige struikelblokken, zoals ’teveel of te veel’ en ’na of naar aanleiding’, zijn er sites als http://www.onzetaal.nl/ en http://www.taaladvies.net/ die wegwijs kunnen bieden.
Gebruik je regelmatig vreemde talen in je teksten, dan is het nuttig om vertaalsites te kennen. http://www.interglot.com/ is een handige site voor vertalingen van woordjes. Om hele teksten om te zetten moet je naar http://www.systran.co.uk/ of www.google.com/translate (geen Nederlands). Let er wel op dat deze vertalingen letterlijke zijn en dus ietwat gebrekkig. Voor inzicht in een beetje hip engels is http://www.urbandictionary.com/ te raadplegen.
Ten slotte: wil je echt de blits maken met flitsende en vernieuwende woorden, probeer dan http://www.kriq.nl/ eens uit. Daar verschijnt elke dag een woord van de dag. Dat woord is er één dat recentelijk in het nieuws is verschenen en dat enige uitleg behoeft omdat het nauwelijks gebruikt wordt. Met deze handigheidjes word je nog geen Jaap de Berg, onze taaladviseur op Schrijf! , of een literair coryfee zoals Renate Dorrestein, maar het kan misschien al wel een paar schoonheidsfoutjes wegwerken en je (blog-)schrijfsels verrijken en leuker of speelser maken.

(c) Trouw, Sylvie van Nieuwerburgh


Dit lezende realiseer ik me dat ik zelf waarschijnlijk regelmatig typo's in mijn blogs heb waarvoor op deze plaats dan mijn excuses. Maar laten we wel wezen..Ik schrijf niet om literaire hoogstandjes af te leveren. Wilt u literatuur over hardlopen lezen dan wijs ik u nogmaals op het boek van Benali (zie eerdere blog) waarvan ik nu iedere avond een paar kilometer lees. Ik schrijf omdat ik het leuk vind om weetjes en bevindingen over het hardlopen te delen met geinteresseerden. Zo lang ik zie dat mijn aantallen bezoekers op peil blijven en ik van itjd tot een reactie trigger van bezoekers vind ik het OK en heb ik plezier in het schrijven en daar gaat het uiteindelijk om. Dus waarde lezerde: Fijn dat u de tijd neemt om van tijd tot tijd mijn pennenroerselen te lezen maar ik schrijf toch vooral voor mezelf;-)

1 opmerking:

  1. Lijkt erop dat Trouw een graantje mee wil pikken van de bloghype. NRC en vooral de Volkskrant hebben inmiddels een zeer levendige blogcommunity, ze worden een beetje huiverig bij de Trouw.

    En F7 in word levert m.i. geen synomiemen, maar is een spellingchecker. Ik heb het hier over Word 2007, maar dit was ook in de voorgaande versies zo.

    BeantwoordenVerwijderen