donderdag 16 augustus 2007

Slaap als onderdeel van de training

Terecht wordt op about running de vraag gesteld of lopers wel eens naar hun nachtrust kijken. Uiteraard is een goede nachtrust cruciaal voor een goede prestatie in het lopen. Daarom verwijzen ze naar deze site met 10 tips voor een goede nachtrust. De tien tips zijn:

  1. Lichte oefeningen: yoga of wandelen helpt om stress te verlagen. Bij werkt hardlopen dus ook om stress te verlagen. Zelfs nog redelijk kort voor het slapen gaan maar ik weet dat dit zeker niet voor iedereen geldt. Voor sommige is sport kort voor het slapen gaan juist een dooddoener (zie punt 10)
  2. Muziek luisteren: Uiteraard wel rustgevende muziek
  3. Opruimen: Hoe gek het ook klinkt ook dit lijkt te werken maar ik denk dat ik deze toch echt over sla
  4. Games in plaats van TV: Denk hierbij aan stress relieving memory games. TRain je ook gelijk nog je geheugen
  5. Een bubble bad
  6. Een massage: Moet je wel je partner op en een cursus sturen tenzijn hij/zij natuurlijk een natuur talent is. Voor een loper een hele mooie als bij die massage ook nog eens aandacht wordt besteed aan de belangrijkste spiergroepen voor een loper
  7. Schrijf een dagboek: Door je ervaringen van je af te schrijven maak je je hoofd leeg. Moderne variant is natuurlijk de blog
  8. Meditatie: 't ontspant, verlaagt je stress niveau. Ik heb soms tijdens het lopen dat het soort mediterend werkt. Ik betrap mezelf erop dat ik in het ritme van het rennen een gedacht herhaal als een soort mantra of dat ik echt nergens aan denk. Dat is voor mij meditatie.
  9. Sex: Ik denk niet dat de volgorde van de punten iets zegt over de effectiviteit want iedereen weet dat sex goed is tegen stress. Je ontspant door inspanning, er komen stofjes vrij die je gelukkig maken en het is ook nog eens goed voor je relatie...moet deze dan niet op 1?
  10. Voorkom ruzie of stress volle situaties en activiteiten die overstimulerend werken. Dat kan ook gebeuren door een opgefokte TV uitzending of film. Denk ook aan sport die stiumlerend werkt. Voor mij was dat bijvoorbeeld volleybal.

Hopelijk helpen deze tips om beter te slapen waardoor je als loper betere prestaties kan neerzetten. Dat sommige tips ook nog eens zo nauw aansluiten bij het leven van een loper komt mooi uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten