maandag 31 december 2007

Plannen van het komende jaar

Voor het komende jaar staan er natuurlijk weer een paar loopjes op het programma. De belangrijkste? Uiteraard mijn voorjaarsmarathon (naar het najaar kijken we daarna wel weer). Ik denk dat het wel weer Rotterdam zal worden! Dit jaar wil ik daar dan graag een keer een goed resultaat neerzetten na mijn twee voorgaande debacles van boven de 4 uur.
Om te bepalen wat haalbaar is heb ik met behulp van een calculator van chatnrun eens gekeken wat op de 42km mogelijk zou moeten zijn aan de hand van mijn tijden op bijvoorbeeld de 15km. Ik ga daarbij maar even uit van de resultaten van de purdue formule omdat andersom (marathon tijd invullen en dan kijken wat het staatje afgeeft voor de 15 en 21km) het beste klopt met mijn tijden. Het zou dus haalbaar moeten zijn om onder de 3:30 uit te komen. Mooi streven dit jaar. Lukt het niet in Rotterdam dan is er in het najaar altijd nog Amsterdam (waar ik iedere keer mijn PR heb mogen aanscherpen nadat ik daar in 2005 mijn eerste marathon liep).
Op weg naar Rotterdam? Waarschijnlijk de Bruggenloop en de CPC. En verder? We zien wel, vooral lekker lopen zoals ik afgelopen week in Polen de benen heb kunnen strekken in heuvelachtig Kielce met o.a. een mooie duurloop en een tempo run. Uiteraard ook een keer een stevige heuveltraining gedaan waarbij ik 8 keer op tempo tegen een stevige klim ben opgebuffeld.
Verder nog goede voornemens? Blessure vrij blijven en uiteraard mijn blogje bij blijven houden en meer blogstoevoegen aan mijn engelstalige uithangbord. Het is toch leuk af en toe reacties te ontvangen uit obscure plaatsjes ergens in de VS of zo...
Tot slot:

zondag 23 december 2007

zondag 16 december 2007

Stretching: De Quadriceps

Ik heb op deze blog al vaker geschreven over de wijze waarop je dient te stretchen en of dit zin, danwel onzin is. Nu ontvang ik vanwege mijn turnverleden nog het blad Gym Kaderinfo. Hierin staat een artikel over een arts, John Mens die op internet beweert heeft dat rekken onzin is. Nu staat er bij het artikel in het magazine echter een foto van die beste man waarbij hij zijn quadriceps strekt. Ik heb even geen scanner bij de hand maar het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:

Toegevoegd 2/1/08 gescande artikel:

Dit lijkt mij niet de juiste methode (Lichaam voorover, overstrekt stand been, etc.) en daarmee doe ik dan geen uitspraak over de opvattingen van dhr John Mens. Enige zinnige hit die ik verder kon vinden in Google was deze.

Daarom op deze plaats uitleg zoals ik heb geleerd dat je je quadrices moet strekken.


  1. breng je hiel naar je achterwerk

  2. buig je stand been licht

  3. kantel je bekken (in de richting van de pijl; buik in)

  4. breng de knie van je opgeheven been naar achter totdat je spannig voelt opbouw in de spier)

Je eindpositie lijkt dan op het figuurtje hieronder:


Ook deze kan ik illustreren met een filmpje van de asics site.


Ik mis alleen bij deze dame het kantelen van de bekkens. Haar buik blijkft iets uitsteken. Als gezegd je dient de voorkant van je bekken omhoog te brengen en dit bereik je makkelijker door je standbeen iets te buigen. Breng de knie iets naar voren. Daarmee komt de knie van het been dat je strekt dus (in zij aanzicht) achter de knie van het standbeen want die blijft midden onder je zwaartepunt (bekken) naar de grond wijzen.

Ik heb gelijk de gelegenheid aangegrepen om twee van mijn vorige post van vergelijkbare plaatjes te voorzien. De kuitspier en de lage kuitspier.

donderdag 13 december 2007

SOSCoin


Een eenvoudig maar goed idee: De SOS Coin. Een rond plasticplaatje dat je in de veters rijgt (net als een ChampionChip) met daarop je persoonsgegevens!
Natuurlijk, iedereen gaat er vanuit dat je nooit iets overkomt maar stel nou dat je toch een keer door een auto aangetikt wordt, een keer door kou of hitte bevangen wordt of andere reden niet helemaal, of helemaal niet, meer uit je woorden kan komen. Dan is het toch prettig als men via de SOS Coin weet wie men moet contacten, of waar men u mag afzetten.


Natuurlijk zou je theoretisch je legitimatie bij je moeten hebben maar laten we eerlijk wezen. Welke loper neemt nu zijn pas, rijbewijs of identiteitskaart mee met hardlopen? Ik niet! Een tip die ik in het verleden wel eens tegen ben gekomen is om het adres uit bijvoorbeeld een oude lidmaatschapspas van de ANWB te knippen, met de perforator een gaatje erin en dat kan ook aan je veter. Maar dan heb je alleen je adres en op de SOS Coin kan je telefoonnummer van het thuisfront vermelden en missschien nog belangrijke medische gegevens.

Twee nieuwe events: Op een stuwwal en een circuit

Afgelopen week heb ik twee nieuwe loopevenementen ontdekt.
De eerste is de Stuwwalloop met start en finish op het Sportpark Hartenstein in Oosterbeek. Op internet is hier nog niets van terug te vinden maar op 28 november stond er in ieder geval een artikeltje in de Gelderlander. Met Google struikel je alleen over een link naar het clubblad (in word)van de korfbalvereniging die op het sportpark resideert en het event zal ondersteunen. Aangezien in Oosterbeek mijn roots liggen kan ik u vertellen dat als 'de Italiaanseweg' onderdeel uitmaakt van de route de wedstrijd van 10km een stevige klim krijgt. Daarnaar verwijst natuurlijk ook de naam van het evenement 'Stuwwalloop'. Het kent de afstanden 10 en 5km en een 1 en 2km voor de jeugd. In het commitee van aanbeveling zit Gerard Nijboer en daarmee hebben ze een mooie naam weten te koppelen aan het event. Het evenement wordt gehouden op 31 mei 2008 en de ambitie is om er een jaarlijks event van te maken op de laatste zaterdagavond van mei. Even Google in de gaten houden of er meer details op het web komen. Zie googlemaps voor de locatie van de start of die van de klim op de Italiaanseweg.
Het tweede evenment kwam via de e-mail binnen en is van de organisatie van de 'Dam tot Dam' en 'Halve van Egmond'. Le Champion presenteert Runners World Circuit Run met een hoofdafstand van 12 km. De route voert over het circuit en de boulevard van Zandvoort. Er is ook een aparte ladiesrun van 5km. Is dit de geboorte van een nieuwe klassieker die kan gaan wedijveren met de andere evenmenten van Le Champion? De Circuit Run wordt gehouden op 30 maart en de start van de 12 is om 12:00uur.

zondag 9 december 2007

Nieuwe weerradar (ook voor PDA!)

Hoewel ik zowel gisteren als donderavond best lekker heb gelopen in de regen (donderdag nog gepaard gaand met een stevige wind en soms was het wel meer dan een beetje regen) loop ik toch liever als het droog is. Daarom heb ik al langere tijd een weerradar hier naast mijn blog. Ik heb vandaag een mooiere versie geschikt gemaakt voor de blog. Achtergrond plaatje verkleinen, overlay met buien verkleinen en klaar is kees...eh... Hans.

Voor hen die graag deze informatie onderweg bij zich hebben.... De site van weerradar.nl toont niet echt lekker op een PDA maar deze variant wel!
Het enige jammere is dat je op dit formaat niet makkelijk kan zien wanneer hij van historische beelden oversprint naar de voorspelling. Daarom een kleine gebruiksaanwijzing. Links boven in de hoek staan een paar pixels die het tijdstip aangegeven. Als de animatie even pauzeert en de tijdsaanduiding van een blokje verspringt naar meer een lijntje heb je de voorspelling te pakken.

zaterdag 8 december 2007

Strandloper

Het is eb als ik over de duinen kom, beneden een leeg verlaten strand voor mij alleen.
Wind in de rug, golven links, duinen rechts, en de jagende wolken daar overheen.
De enige sporen in het harde vlakke zand zijn die ik achter laat.
Een spoor dat in regen en wind snel vergaat.
Opeens is daar die ander, een loper net als ik.
Hetzelfde rimte, dezelfde pas, alleen hij geeft geen kik.
Zijn silloute steekt af tegen de grauwe winterlucht.
Hij lijkt zweven als de meeuwen in hun vlucht.
We gaan exact gelijk op maar toch laat hij mij op het lege strand soms alleen.
En zijn er weer alleen de strandvogels om mij heen.
Ik loop door, mijn pas en adem in harmonie.
Dat is het moment dat ik hem op weer zie.
Ik ga de duinen in naar huis en laat hem achter op het strand,
mijn spiegelbeeld in het natte zand.....

woensdag 5 december 2007

Sympathiek evenement: Walk4Water

In mijn mailbox vond ik een berichtje van de hulporganisatie ZOA-Vluchtelingenzorg (met CBF-keurmerk). Ze organiseren op zaterdag 29 maart 2008 voor de 2e keer het wandel- en hardloopevenement Walk4Water. Mede bloggers: Plaats dit bericht ook op je eigen site!

Walk4Water is een sponsorloop voor water op de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen en een initiatief ZOA-Vluchtelingenzorg. Tijdens de tocht over de dijk dragen de deelnemers een jerrycan met water en ervaren zo zelf hoe het is om kilometers te moeten lopen voor water. Voor deze sportieve prestatie laten de deelnemers zich sponsoren. Dit jaar wordt geld ingezameld voor een project in Uganda. Kijk voor meer informatie ook op http://www.walk4water.nl/.


Ik vind dit een bijzonder sympathiek evenement. Voor de hardlopers zou dit betekenen 15 kilometer hardlopen met die jerrycan waarvan ik me zo maar kan voorstellen dat dit na 5 kilometer in de weg gaat zitten, na 10 kilometer zwaar begint te worden en in de laatste kilometer in de categorie loodzwaar valt en je niet meer weet hoe je dat kreng nog die laatste kilometer mee moet krijgen. Een bijzondere uitdaging en ik ben benieuwd of ervaringsdeskundigen het leuk vinden om hun ervaringen hier met lezers te delen in een reactie. Voor het laten sponsoren wordt je via de site goed ondersteund. Snuffel gerust eens rond op die site! Zelf ben ik er nog niet uit of ik mee ga doen of me beperk tot het sponsoren van een loper. Ik weet niet of zo'n exotische uitspatting vlak voor een marathon (Rotterdam?) verstandig is. Misschien dat ik hiermee rekening kan houden als ik ga kiezen welke marathon ik dit voorjaar ga lopen maar laat dit u als loper toch vooral niet weer houden om wel mee te doen en geld op te halen voor dit doel....

zondag 2 december 2007

Nog even nagenieten: Zevenheuvelenloop

Hoewel het al weer twee weken geleden is dat de Zevenheuvelenloop is gehouden was ik vandaag nog wat terug gedoken in de boeken. Ik heb mijn tussentijden en eindtijd vastgelegd in de XL sheet waar ik al mijn uitslagen in opsla. Even een grafiekje gemaakt van mijn eindtijden sinds 2004, mijn eerste deelname.

Mooi verloopje met de grootste winst dit jaar! Toch leuk om te zien dat je ieder jaar zo rond de verjaardag misschien qua leeftijd wel een jaartje ouder bent geworden maar als loper nog 'verjongt'.
Het enige dat ik nog even moet doen is mijn Polar opnieuwe kaliberen want die was nog lang niet bij dee 15 kilometer toen ik de meet over rende. Kort voor de wedstrijd was immer mijn polsunit gereset (zie deze blog) en dan is nieuwe kalibratie wel handig. Ik heb de Polar dan ook vooral gebruikt voor hartslag en tijd en de afstanden afgelezen van de borden.
Voor diegene die nog in de sfeer willen blijven. Hier het parkours met muziek special geschreven voor de Marikenloop maar voor deze gelegenheid ook zeer toepasselijk.

Waarom 42 kilometer en 195 meter?

Ongeveer twee weken geleden, in De Pers van maandag 26 november werd in de categorie Aladin antwoorde gegeven op de vraag waarom de marathon 42 kilometer is en 195 meter. De Pers geeft, onder verwijzing naar een hobby site van een marathonloper, het historische antwoord dat dit de afstand was die Pheidippides rende van het plaatsje Marathon naar de Athene na de overwinning van de Grieken op de Perzen. Historisch gezien is dit een mooie legende maar de waarheid ligt dichter bij huis.

Nadat de marathon als olympische wedstrijd is opgenomen in de moderne olympische spelen is de afstand variabel geweest (zie wikipedia voor de verchillende lengtes en een uitgebreidere beschrijving) tot de olympische spelen van 1908 in London. Oorspronkelijk zou de wedstrijd daar over 40 km (ongeveer 25 mijl) gaan, de tot dan toe ongeveer aangehouden afstand. Echter om de koninklijke familie te gerieven werd ten eerste de start verplaatsw in de buurt van Windsor zodat de koninklijke de start beter zou kunnen zien vanuit het kasteel en de finish werd verlegd tot voor de koninklijke loge op het sportpark waarmee de totale lengte tot boven de 26 mijl kwam of op 42 kilometer en 195 meter om precies te zijn.