zondag 16 december 2007

Stretching: De Quadriceps

Ik heb op deze blog al vaker geschreven over de wijze waarop je dient te stretchen en of dit zin, danwel onzin is. Nu ontvang ik vanwege mijn turnverleden nog het blad Gym Kaderinfo. Hierin staat een artikel over een arts, John Mens die op internet beweert heeft dat rekken onzin is. Nu staat er bij het artikel in het magazine echter een foto van die beste man waarbij hij zijn quadriceps strekt. Ik heb even geen scanner bij de hand maar het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:

Toegevoegd 2/1/08 gescande artikel:

Dit lijkt mij niet de juiste methode (Lichaam voorover, overstrekt stand been, etc.) en daarmee doe ik dan geen uitspraak over de opvattingen van dhr John Mens. Enige zinnige hit die ik verder kon vinden in Google was deze.

Daarom op deze plaats uitleg zoals ik heb geleerd dat je je quadrices moet strekken.


  1. breng je hiel naar je achterwerk

  2. buig je stand been licht

  3. kantel je bekken (in de richting van de pijl; buik in)

  4. breng de knie van je opgeheven been naar achter totdat je spannig voelt opbouw in de spier)

Je eindpositie lijkt dan op het figuurtje hieronder:


Ook deze kan ik illustreren met een filmpje van de asics site.


Ik mis alleen bij deze dame het kantelen van de bekkens. Haar buik blijkft iets uitsteken. Als gezegd je dient de voorkant van je bekken omhoog te brengen en dit bereik je makkelijker door je standbeen iets te buigen. Breng de knie iets naar voren. Daarmee komt de knie van het been dat je strekt dus (in zij aanzicht) achter de knie van het standbeen want die blijft midden onder je zwaartepunt (bekken) naar de grond wijzen.

Ik heb gelijk de gelegenheid aangegrepen om twee van mijn vorige post van vergelijkbare plaatjes te voorzien. De kuitspier en de lage kuitspier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten