dinsdag 16 september 2008

Vier non argumenten tegen hardlopen

Onder de titel Waarom je geen mooi lijf krijgt van hardlopen staan op fitness.blog.nl vier argumenten waarom je neit zou moeten hardlopen. Overigens gekopieerd van een of andere engelstalige site. Deze argumenten getuigen een een totaal gebrek aan kennis...
1) het herhalende landen tijdens het lopen zou ongezond zijn en daardoor zouden veel lopers klachten hebben aan hun landingsgestel....Hmmmm, sure als je de training niet goed opbouwt e.d. Tuurlijk kan je blessures krijgen maar ik denk dat het percentage lopers met blessures een stuk lager ligt dan bij andere sporten. Zeker als je in afwisselend terrein buiten loopt en niet monotoon op een loopband.
2) Marathonlopers zouden geen goed lichaam hebben. Tja de toppers zijn inderdaad niet het toonbeeld van stevig gebouwd maar dat is wel een heel klein percentage van de lopers. Smaken verschillen trouwens want de gorillas in de sportschool laat staan de ongezond vetloze (dank zijn ongezonde goedjes zodat ieder spiervezeltje goed ziet) bodybuilders op wedstrijden zijn duidelijk niet mijn 'cup of tea'. Verder zie ik toch regelmatig mensen met buikjes of zadeltassen aan het fitnessen want als je een vetlaag hebt, helpt het opbouwen spieren daaronder niet echt om je figuur te verbeteren. Pas bij duur inspanning (en lopen is dan by far het meest efficient) pak je die vetreserves echt aan.
O ja, niet vergeten dat je bij een marathon inteert op je kostbare spierweefsel....Ja en, dat hebben we genoeg, je loopt een beperkt aantal marathons op jaarbasis en je herstelt echt wel weer maar ja als je alleen maar gewichten iedere keer optilt en weer neerlegt in een benouwde sportschool dan wil je de moeizaam opgebouwde spiertjes niet kwijt. Terwijl de gemiddelde marathonloper na een paar dagen al weer langs 's Heren wegen snelt genietend van het mooie weer, de frisse buitenlucht, de zon, wind of regen op het koppie etc.
3) Een loper zou niet hoog kunnen springen door gebrek aan kracht en explosiviteit. Ze hebben duidelijk nog nooit een interval training of een stevige heuveltraining meegemaakt. De gemiddelde loper laat iedere fitnesser achter zich.
4) Cardiovasculair zou het ook niet gezond zijn. Je zou ook interen op de hartspier (zie punt 2). Tja we kennen allemaal de onderzoek die aantonen dat lopers langer en gezonder leven.....(zie hier voor borstkanker en lopen, lopen op leeftijd etc..)

Ach waarom storen we ons hier nog aan. Laten we maar denken: Zij weten niet beter en misschien maar goed ook anders wordt het zo druk op de paden in duin en bosch...

3 opmerkingen:

  1. Dag Hans,

    Ik zie je blog is heel actief. Mooi en compleet (kalendar, reacties, onderzoek en loop relax..). Het gaat naar mijn blogroll, hoewel een spaanse blog is ;)

    Gr.
    Luis (aka spanjaard)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het bericht ook gelezen jah, echt belachelijk en goede reactie van jou. Ik heb zelf (nog) nergens last van gehad omdat ik onder goede begeleiding en met goede schoenen ben begonnen met lopen.

    Plus ik vind de lichamen van renners veel mooier dan de zogenaamde bodybuilders/fitness freaks!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @@Luis: dnak voor je complimenten...misschien is de engelse versie van mijn blog voorj ouw bezoekers handiger (en ja ik weet dat die minder uitputtend is...misschien is dit een trigger mere te posten in het engels

    @@Daisy: Tuurlijk zien lopers er beter uit. De mens is evolutionair gezien geprogrammeerd op hard te lopen, niet om te bodypumpen, gewichten te tillen of andere fitnessactiviteiten te ontplooien...Zie ik onze voorouders niet doen op de vlakten van africa...Maar lopen...ja tuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen