zaterdag 29 november 2008

Meijendelloop: Wouw en Auw

Uw blogger is moe maar voldaan zoals dat heet. De Meijendelloop is wat mij betreft geslaagd en voor herhaling vatbaar. Ik hoop dat Duinwaterbedrijf Zuid Holland volgend jaar weer toestemming geeft. Een kort verslagje..? (voor sfeerfoto's ga naar de site)

Een wekker om half zeven op de zaterdagochtend is niet echt iets om mijn humeur goed op gang te krijgen maar voor een beetje hardlopen maak ik graag een uitzondering. Ik moet wel toegeven dat ik daar nog even anders over dacht toen ik nog in het donker over een donkere A4 naar de andere kant van Den Haag reed.
Bij Meijendel druppelden langzaam maar zeker de lopers de paardenstal binnen om daar een startnummer te krijgen en nog een beetje uit de kou te zijn. Kort tegen achten werden we opgeroepen naar de start te gaan. Niets fancy: Een spandoek van runnersworld en een luidspreker waarop nog even aandacht werd gevraagd voor de sponsors, een dankwoordje voor DZH en het aftellen was begonnen.
Na eerst een paar honderd meter opgelopen te hebben met een collega die zou gaan voor onder de 2:05 mijn eigen tempo opgezochten op het moment dat we het fietspad op draaide richting Wassenaarseslag. Mensen die bekend zijn in dit duingebied weten dat je op het pad geen vlakke meter tegenkomt en dat het daarom lastig een lekker tempo te vinden. Na een kilometer of twee aangehaakt achter een zwart oranje trainingsjack waarna even later nog een derde loper aanhaakte en ons groepie was gevormd. Geen flauw idee waar we liepen in het veld want ik had voor ons nog een paar groepies weg zien lopen.
Na wat geslinger over bospaden (zie route hieronder) met stijle klimmetjes en afdalingen weer terug richting Den Haag en nu over het schelpenpad langs het fietspad. Ook daarin zitten stevige pukkels.
Langzamerhand wordt duidelijk dat op zaterdagochtend het duingebied het domein is van meerdere hardlopers die niet aan de loop meedoen. Je kan je afvragen waarom DZH moeilijk zou doen over een georganiseerd loopje met iets minder dan 100 lopers.
Met wat uitstapjes links en rechts door de duinen kwamen zo halverwege langs een door de organisatie ingerichte drankpost waar de bemanning vooral uitblinkte door de zeer enthousiaste aanmoedigingen. Erg leuk! En door maar weer richting de watertoren.
Na de watertoren langs het TNO gebouw de over de Waalsdorpervlakte (nog nooit zoveel loopgroepen in 10 minuten tijd gezien) al slingerend terug richting Meijendel.
Na het 20km punt merkte ik dat ik na Amsterdam geen lange duurlopen meer had gedaan en met de beide andere heren hadden we continue rond de 13km/uur gelopen en dat is toch echt sneller dan mijn marathontempo en dan te bedenken dat ik gisteravond met had voorgenomen om het rustig aan te doen....Het kaarsje begon dus een beetje op te raken. Onze tempomaker in het groepje gaf ook aan iets gas terug te nemen dus nummer drie liep langzaam bij ons weg omdat hij het tempo wel wist vast te houden.
Restte ons nog slecht drie kilometer met nog twee uitdagingen: een erg enthousiaste hond en een laaghangende boom...Moet je voorstellen dat je na 23km hardlopen, bijna moet gaan stilstaan, bukken en door de knieƫn om onder een boom door te kruipen... Gelukkig was het daarna gelijk een paar meter naar beneden waardoor je nog relatief makkelijk op gang kwam en door dus maar weer.
Nog aangemoedigd door een trainende loopgroep de laatste kilometers er uitgeperst om op de eigen stopwatch met 1:56:25 onder het finishdoek door te snellen. (de organisatie had de klok te laat gestart waardoor die klok mij aftikte op een snellere tijd maar we zullen het niet mooier voorspiegelen dan het was). Ook daar stonden leden van de organisatie erg enthousiast te juichen. Los van dat enthousiasme verdient de organisatie sowieso een complimentje voor het organiseren van zo'n leuk evenement. TOP!

Nu nog de Wouw: Het is echt een leuk evenementje met een mooie veelzijdige route
De Auw: Het is meer een cross met dit parcours en daarmee best pittig (en een klein marktonderzoekje onder de andere deelnemers leert dat ik niet alleen zo daarover dacht.

Snel omkleden, koffie met appelgebak verorberd en weer naar huis en nog voor de klok 11 slaat ben je thuis en heb je nog het hele weekend voor je. Eigenlijk best ideaal zo'n loop zo dicht bij huis en zo vroeg....
Toch mezelf maar eens aan gaan wennen om 's ochtends te trainen?

Ik heb net de uitslag nog even geraadpleegd en Yours Truly heeft een top 10 notering behaald! Nu was het natuurlijk geen internationaal topveld maar toch wel grappig....

Yours truly in actie (die blauwe in het midden verstopt achter twee oranje windvangers):

Het parkours:

1 opmerking: