zaterdag 25 april 2009

Hiellanding of niet?

Bij het vorige bericht wat gegoogled en zo kwam ik een artikeltje tegen over voorvoet-, midvoet- of hiellanding. Aanleiding is een onderzoek door japanse wetenschappers bij de halve marathon van Sapporro. Met een high speed camera zijn opnames gemaakt van de top lopers bij het 15km punt. Hieruit zou blijken dat drie kwart hielllanders zou zijn! Dit terwijl de algemene opvatting is dat een voorvoetlander efficienter loopt.
De schrijver van deze blog stelt wat vraagtekens bij het onderzoek maar wat ik de moeite van het herhalen waard vind is zijn analyse van twee lopers tijdens een 5000m race in 1974. Beide foto's tonen Brendan Foster en Lasse Viren.

Op basis van de eerste foto zou je denken dat de een een hiellander is en de tweede een midvoetlander. Kijk nu eens naar onderstaande foto:


BRON: LIFE


Geeft een heel ander beeld! Wat ik ook mooi vind aan die laatste foto is hoe hoog beide heren zijn boven de baan. Voordat de voet op de grond is kan er nog een hoop gebeuren. De voet kan gestrekt worden naar een voorvoetlanding of de tenen kunnen worden opgetrokken en je hebt een hiellanding.
Mijn eigen foto's bekijkend hoef ik niet af te vragen hoe ik loop: Hiellanding!
Mocht je trouwens meer willen lezen over dit onderwerp? Ik heb er al vaker over geschreven.

Nu we het toch over foto's hebben...je moet voor de gein eens een steekproef van foto's bekijken van toppers en een vergelijkbaar steekproefje met recreanten. Dan eens turven hoeveel van de lopers gefotografeerd zijn op hun standbeen dan wel in zweeffase. Wat opvalt is dat toppers veel vaker in zweeffase zijn dan recreanten. Andersom geredeneerd: toppers hebben veel korter grondcontact! Viel me laatst gewoon een keer op....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten