zondag 8 november 2009

Goud Zilver Brons


Nee, dit heeft niets te maken met mijn prive prestaties op hardloopgebied. Dat is de titel van een boek met 'de mooiste olympische sportverhalen'. Uitgegeven in 2008, waarschijnlijk net voor de spelen van Being bevat dit boek 21 verhalen van verschillende schrijvers. Niet alleen hedendaagse zoals Mart Smeets. Ook wordt geput uit de historie van de Nederlandse literatuur met Louis Couperus en Godfried Bomans.
De wat recentere verhalen (Athene en Sydney) doen gelijk al wat gedateerd aan ik moet gelijk toegeven dat ik dan ook niet alle namen van sporters ken. Voor mij zaten er twee verhalen bij die eruit sprongen.
1. 'De Berg van Belakov' van Wilfried de jong. Dit leest als een journalistiek stuk over de winnaar van het gewichtheffen in Moskou 1980. De bulgaar Belakov die zijn plak vanwege doping moest inleveren. Ik moet echter bekennen dat ik niet weet of dit op waarheid gebaseerd is want deze beste man is niet terug te vinden op het web. Dat is denk ik juist de kracht van zo'n verhaal.
2. 'De zwever' van Bert Wagendorp uit zijn boek Dubbele Schaar. Over Bob Beamon, de winnaar van het verspringen op de spelen van Mexico. In dit verhaal wordt zijn sprong naar 8.90 samengebracht met de sprong naar de maan. De sprong van Beamon (zie filmpje onderaan deze posting) was toen een verbetering van het wereldrecord met 55cm! Ongeveer vergelijkbaar met de gigantische verbetering die Usain Bolt neerzette op de 100m in Being afgelopen jaar. Dit verspring record heeft dan ook 23 jaar stand gehouden.
Dit verhaal is voor mij het sterkste verhaal, niet alleen omdat het atletiek beterft. Het bevat meerdere lagen (de prive omstandigheden van de verteller, vietnam, de maanvluchten etc.) en is historische goed geplaatst.

Nieuwsgierig geworden of zoek je nog een cadeautje voor een sportliefhebber? Bestel via deze link het boek in Nederland zonder verzendkosten (en via deze link voor Belgie).
Hier de sprong van Beamon in Mexico. De verteller van het verhaal heeft zichzelf op de tribune beplaatst in het blauwe colbert met de bril.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten