dinsdag 26 januari 2010

Topsnelheid van de mens? 65km/uur?


Met huisarest, vrouw naar de film dus pas op de kleine, kom je nog eens wat nieuws tegen op het internet zoals dit berichtje op nu.nl: "Mens kan in theorie 65 kilometer per uur rennen".

Onderzoek van twee amerikaanse universiteiten heeft zich niet gericht op de kracht die een spier kan ontwikkelen maar de snelheid waarmee een spier kan samentrekken. Hieraan zit fysiologisch een limiet (die ongetwijfeld dan wel weer met middeltjes op te rekken is maar toch). De snelheid waarmee je een spier samentrekt bepaald immers hoe snel je het daaraan gekoppelde lichaamsdeel kan verplaatsen als daar voldoende kracht voor zou zijn.
Even een quote van Nu.nl: "De limiet van de menselijke snelheid hangt volgens de onderzoekers dan ook niet samen met de druk op de ledematen, maar met de kracht die wordt opgewekt tijdens het korte moment waarop de voeten contact maken met de grond. Die kracht wordt bepaald door de snelheid waarmee menselijke spieren kunnen samentrekken."

Vandaar dat het dus interesant is dat deze maximale snelheid van contractie nu bekend is en dat daarmee dan ook berekend kan worden dat de corresponderende maximum snelheid ligt op 65 kilometer per uur....en succes! Was ik net blij dat ik van het weekend in een intervalletje 2:37min/km op mijn klokje kreeg. Waarbij ik dan ook nog moet aangeven dat ik daarbij sterk twijfelde aan mijn klokje....
We weten waar we aan moeten werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten