zondag 16 mei 2010

De Waarheid over Hardlopen

Zoals jullie zien ben ik opeens weer een beetje actief op de blog. Kom nog steeds structureel per week een paar uur te kort naar mijn beleving. Vandaar dat ik vandaag ook niet mee doe in Leiden. Ik moet er ook gelijk bij zeggen: Bloggen doe je achter je PC en daar zit ik al genoeg achter vanuit mijn professie...dus vandaar de betrekkelijke stilte.

Terug naar de titel. Onder die kop een artikeltje op de site van de Telegraaf: Vrouw. Voordat mensen over mij oordelen zoals de laatste dagen over Trouw is geoordeeld: Nee ik lees deze krant niet. Ik heb uiteraard op mijn google nieuws pagina het kopje hardlopen aangemaakt en daarin duiken dan dit soort berichten op.

OK, nu de inhoud. In het artikel een paar stellingen over hardlopen die ontkracht dan wel bevestigd worden:
- Lovehandles verdwijnen niet: Bevestigen ze. Daarvoor zou je krachttraining moeten doen. Ben ik het niet mee eens. Lovehandles zijn och overwegend vetrolletjes en inderdaad ook slappe spieren maar geloof me. Voldoende lopen doen het vet verdwijnen en versterken ook echt wel die 'core muscles' die je love handles wegwerken. Andere is pilatus misschien een betere activiteit dan krachttraining.
- Borsten zakken van het lopen: Klopt, heb al eerder geblogd over het belang van goede BH (kledingadvies voor dames).
- Hardlopen is niet goed voor je gezicht: Argument voor...huidstructuur verslapt door het continue schokken, weer en wend zin niet goed voor je huid en door jev lage vet percentage heb je een ingevallen bekkie. Schokken kan je reduceren door ontspannen te lopen, weer en wind door goed te smeren (zeker zomers met hoge UV factor) en dat ingevallen bekkie....Beter als een bolle toet die alles strak trekt en nog eens extra gaat hangen als je onverhoopt afvalt.
- Korter dan 25 minuten lopen is zinsloos: niet waar. Iedere extra inspanning telt! OK het helpt niet als je iets meer wilt bereiken, bijvoorbeeld een 10 kilometer uitlopen.
- Niet hardlopen als je zwanger bent: Onzin, als je je er lekker bij voelt kan je blijven lopen. Maar zoals met alles; luister naar je lichaam. Ik geloof trouwens zelfs dat het goed is voor je bekkenbodemspieren en dat schijnt dan weer goed te zijn voor een snel herstel na de bevalling (als ik goed heb opgelet een paar jaar geleden toen thuis een bolle buik rond liep).

Of dit alles waar is met de Telegraaf en ondergetekende als bron? Das aan u om te beslissen. Loop lekker!

1 opmerking:

  1. De telegraaf?? daar ben ik inmiddels helemaal op uitgekeken naar de Ruben/Libiƫ actie.. komtom. Men kan beter jouw blog lezen dan de wakkerste krant van NL

    BeantwoordenVerwijderen