zondag 30 mei 2010

Loopweekend: 10KM en 10EM (deel 2)


Gisterochtend stoer gepost dat dit weekend twee loopevenementjes op het programma stonden. Gisteravond eerst 10 kilometer in Oosterbeek heuveltje af, heuveltje op met de Stuwwalloop. Vandaag 10 engelse mijlen bij de Drechtloop.

Ik sloot af met "Nu hopen dat de voorspelde regen een beetje rekening houdt met de starttijden en locaties..." en daarmee bedoelde ik dat ik hoopte dat het droog zou blijven maar de regen heeft het anders geinterpreteerd. Gisteren een mooie dag tot een uurtje of vijf toen het Oosterbeek bewolkt werd. Een half uurtje voor de start, toen ik begon met warmlopen, de eerste aarzelende druppels en de start in een gestage miezer die langzaam overging in een, op zich voor de lopers, verfrissend regentje. Voor de supporters bij de finish was het jammer genoeg minder plezierig. Des te leuker dat vrouw- en dochterlief toch even kwamen kijken. Net als zus, zwager en de kinderen (waarvan de neef tweede werd bij de kids run!). Jammer dan toch dat je door het weer niet wat kan blijven hangen.
Gisteren trouwens gemerkt dat ik leef in een huishouden met meer vrouwen dan mannen (2 tegen 1). Ik loop nu mee met de top van de vrouwen in zo'n evenementje door net te finishen voor de tweede dame (nadat eerst zij mij op sleeptouw nam op een vlak stuk en vervolgens ik haar kon 'meetrekken' de laatste klim op).
O ja, 'vol gas' betekent bij deze oude man nog een halve minuut winst ten opzichte van vorig jaar maar dat kan ook komen door het verlegde parcours. Meer ruimte direct na de start waardoor je je minder in hoeft te houden.

Vandaag dus de Drechtloop. Gelukkig was het droog op weg naar mijn vriend waarmee ik zou lopen. Waar ik dacht dat we de wind opzij zouden krijgen wist hij te vertellen dat het laatste stuk waarschijnlijk met tegewind zou zijn. Fijn....want het woei beste pittig...en ja...ook hier had de regen weer rekening gehouden met de wedstrijd. Op weg naar Leimuiden de eerste druppels op de voorruit. Ik denk dat het weer in ieder geval betekende dat meer mensen kozen voor de 10KM en niet voor de 10EM. Ik gok ongeveer 60 man (m/v) aan de start. Na de knal rustig een goed tempo opgezocht voor mijn vriend en vervolgens lekker dit tempo vast proberen te houden. Dat lukt eigenlijk bijzonder goed ondanks dat de regen steeds harder ging. En inderdaad. Het stuk terug langs de Drecht was inderdaad wind tegen...vol tegen! En de regen was op een standje gezet die menig regendouche jaloers zou maken. Ondanks dat tempo er aardig in kunnen houden om bij een finish aan te komen waar al het publiek de droge kantine had opgezocht. Aangezien ik genoeg water had gezien was het heel snel douchen en naar huis.

Twee loopjes in een weekend waarvan een vol gas en een zwaar door weer en wind is pittig. Dus moe maar voldaan zoals dat heet zit ik dit bloggie te pennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten