vrijdag 25 februari 2011

Stretchen: heeft het nu wel of geen zin?


Recent onderzoek onder recreatieve lopers heeft aangetoond dat het geen verschil maakt of je voor het lopen wel of niet stretcht. De kans op blessures blijft gelijk alsdus de onderzoekers van de George Washington Universiteit.

Verrassend was wel dat het onderzoek toonde dat mensen die hun routine veranderen - dus ineens wel gaan stretchen voor het hardlopen, of er plots mee stoppen - wel meer kans liepen op een blessure.

Nu ben ik geen wetenschapper maar ik vind het eigenlijk niet zo gek. Rekken zorgt er immers voor dat je spiergroepen wat langer worden. Dit heeft denk ik impact op je loopstijl al is het maar miniem en daarmee belast je je lichaam dus anders dan anders en dan loop je per definitie extra risico op blessures. Stel je bent gewend om hard te lopen op asfalt en je gaat opeens trainen in het bos of v.v. Ik gok dat dan ook je kans op blessures toeneemt.

Eerder onderzoek naar stretchen voor het lopen, doet volgens de onderzoekers niet ter zake. 'Die onderzoeken richtten zich altijd op professionele atleten die korte afstanden renden. Nooit op recreatieve hardlopers.'

Bron: Het Nieuwsbald.be
Engels artikel o.a. op MedicineNet.com

Wil je mijn andere posts lezen over rekken/stretching? Dat kan via deze link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten