woensdag 15 augustus 2012

Stretching: Binnenkant bovenbeen

Na het bespreken van het rekken van de kuitspier, de lage kuitspier, de hamstring, de grote bilspier en de IT band (buitenkant bovenbeen) blijft er nog maar weinig over: De binnenkant van het bovenbeen. Zoals je kan nalezen op de plattegrond van je spieren is dit de Adductor of Adductor Longus.

Onderstaande video toont je hoe je deze spiergroep kan rekken in een zittende houding maar als je buiten aan het hardlopen bent ben je, zoals eerder geschreven, niet altijd in de gelegenheid om zittend te rekken.

Daarom bij deze spiergroep ook een rekoefening die je staand kan uitvoeren:

  • Zet je voeten wijd uit elkaar met je tenen naar voren gericht;
  • Breng nu langzaam je lichaam en daarmee je gewicht zoveel mogelijk naar bijvoorbeeld je linkervoet waarbij je je linkerknie buigt;
  • Je zal merken dat je daarbij je zwaarte punt, de billen dus, ook naar beneden brengt;
  • Je voelt spanning opbouwen aan de binnenkant van je rechterbovenbeen;
  • Nadat je op die manier de binnenkant van je rechterbovenbeen hebt gerekt, kom je terug naar het midden en herhaal je de oefening in spiegelbeeld voor het rekken van de binnenkant van je linkerbovenbeen.
Veel plezier!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen