dinsdag 2 oktober 2012

Volkorenbrood versus groenten voor vezels

In de Runnersworld van deze maand stond een interessant artikel onder de kop "Het koolhydraten debat". Strekking van het artikel? We zouden met minder groot aandeel koolhydraten in ons voedingpartoon beter presteren.

Dit zegt, in het artikel, Timothy Noakes, een Zuid Afrikaans wetenschapper. Bij hardlopers is hij mogelijk bekend van zijn boek "The Lore of Running" Als inspanningsfysioloog/wetenschapper combineert hij zijn kennis met zijn passie voor hardlopen.

In dit boek propageert hij nog koolhydraat inname: "I know that The Lore of Running is all about carbohydrate-intake, but think about it, I must have a reason to say this now. Using a normal ‘cut the calories’ diet, most of us will probably lose 1kg over a year, but by cutting carbs, people are losing 40 to 80kg – just imagine how that changes their lives. And they all say that the further they go, the stronger they get."

en als verklaring:"What I’ve learnt is that there are those who can metabolise carbohydrate and those who can’t, and your body becomes slightly more carb-resistant as you age. If you start putting on weight in middle age and your Body Mass Index (BMI) is 25 or higher, then you’re probably one of those who can’t. You can eat all the carb you like if you can process it, but if do and see gentle, persistent weight-gain, that is a problem."

Een hele uitgebreide reactie van Tim Noakes op een discussie in de Zuid Afrikaanse Runnersworld is na te lezen op die site. Lees dit en je snapt dat je hem nooit zal tegenkomen op een pre marathon pastaparty. Zie zijn reactie >>.

In mijn post over een strak six pack gaat het ook over een lage inname van koolhydraten en bijvoorbeeld sportvasten. Wil je daar meer over weten? Zie bijvoorbeeld sportvasten.nu.

Vandaag was op de radio onderstaande discussie te horen tussen een bakker en iemand van het voedingcentrum. De discussie lag sterk in het verlengde van het low carb standpunt. De dame van het voedingscentrum: "Een volwassen man moet 7 volkoren boterhammen eten voor voldoende vezels." De bakker was daar tegen! Zijn standpunt: Vezels kan je uit groenten en fruit halen ook al betekent dat een verdrievoudiging van de nu geadviseerde 2 ons groente en twee stuks fruit. Die zeven boterhammen bevatten volgens hem te veel koolhydraten. Via onderstaande 'video' kan je het gesprek nog terughoren.

In het gesprek komt ook de kreet glykemische index aanbod. Wil je daar meer over weten? Lees de post over snelle en langzame koolhydraten.

 

De quotes van Tim Noakes komen van de site modern athlete.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen