maandag 24 december 2012

Dag/Nachtritme en het effect van je training

Een paar maanden geleden poste ik een documentaire over de impact van het dag / nachtritme op de gezondheid. Daaruit bleek dat mensen met nachtdienst bijvoorbeeld een verhoogd risico hebben om overgewicht, diabetes en zelfs kanker (lees de blog >>).

Nu is er onderzoek gepubliceerd over het positieve effect van een trainingsinspanning op je bioritme. Als je het gedrag van muizen mag vertalen naar mensen kan je het best hardlopen in de middag.

Waaruit blijkt dit; Onderzoekers hebben gezonde muizen en muizen met een foutje in hun interne klok laten trainen in een tredmolentje (wat ze blijkbaar leuk vinden). Een groep had continue toegang tot het molentje en andere groepen op verschillende tijdstippen in hun wakende periode.

De groep die trainde in de periode die overeenkomt met onze 'middag' toonde de meeste positieve effecten op de interne klok. Dit op zijn beurt is dan natuurlijk weer positief voor de regulering van allerlei organen en daarmee het algehele welbevinden. Verder lijkt 's ochtends vroeg beter dan 's avonds laat. Heb ik natuurlijk weer...als ik door de week al kan en wil lopen is dat 's avonds en niet 's ochtends voor dag en dauw.

Uiteraard: dit zijn maar muizen dus de onderzoekers houden een keurig slag om de arm dat je dit niet zo maar mag vertalen naar mensen. Plus dat een aanbeveling "Further research is needed" natuurlijk henzelf van de straat houdt.

Doe er hoe dan ook je voordeel mee.
Oorspronkelijk bericht op NY Times blog



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen