vrijdag 24 februari 2012

Waarom minder hoogte verschil tussen teen en hiel?

Eerder deze week al een posting over de trend dat loopschoenen meer en meer minder schoen worden. Dit met als doel: meer alsof je op blote voeten loopt. Daardoor zelf de impact van een stap beter opvangt. Meer voorvoet dan hiellanding. Natuurlijk is onderstaande filmpje pure reclame van saucony maar toch geeft het een aardige indruk waarom nieuwe schoenen een minder grote 'drop' hebben (of heel-to-toe-drop, H-delt, Offset, of hoe het ook allemaal heet).

Indulgence - film over ultra running

Na de korte filmpjes van Scott Jurek eerder deze week nu de trailer van 'Indulgence' een 45 min film over ultra running met Anton Krupicka.

Meer van zijn eigen hand op zijn blog met werkelijk een paar prachtige foto's. Je komt nog eens ergens. Sommige zijn trouwens gemaakt door Scott Jurek. Het is blijkbaar een klein wereldje als je zulke afstanden loopt. Hier een voorbeeld van een mooi plaatje:

en nog een:

donderdag 23 februari 2012

Schoenen breien als volgende stap: Nike Flyknit

In de Runnersworld die afgelopen week op mijn deurmat viel staat de grote schoenentest maar die is nu al weer achterhaald. Bij de test valt opdat de ontwikkeling doorzet om steeds 'minder' schoen te gebruiken. Hierdoor wordt steeds meer het lopen op blote voeten benaderd. Nike zet daarin nu de volgende stap met gebreide schoenen! Onthuld op 21 februari! En te bestellen bij Nike.com.

Wat is het uitgangspunt: Het meeste comfort qua pasvorm biedt een sok. Die sluit nauw om je voet, beweegt mee, schuurt niet, is ligt en beschermt je voet tegen scherpe steentjes en glas. O nee, daar gaat het fout. Een sok biedt geen bescherming aan de voetzool tijdens het lopen. Maar anderszins is een sok de meest minimale vorm van voetbekleding waardoor je nagenoeg 'barefoot' loopt. Mocht je ondanks de wens zo barefoot mogelijk te lopen toch nog wat behoefte aan steun hebben dan schiet een sok ook wel wat te kort. Zie daar, de uitdaging die Nike aanging met de Nike Flyknit als resultaat.

Wat mij aanspreekt in deze schoen is dat het startpunt van deze nieuwe technologie de wens van (top)lopers is geweest. Even in het vak- en managementjargon van mijn werk; een mooie combinatie van productleadership en klantfeedback/-input. Dat je dan tegen een groot aantal technische uitdagingen aanloopt die je op moet lossen om de wens mogelijk te maken dat is voor ontwerpers het walhalla. Dit zijn het soort puzzels waar je als (industrieel) ontwerper je tanden in wilt zetten. Dat je dan 4 jaar ontwikkeltijd aan je broek hebt hangen. Tja, als je een vak leuk vindt maakt dat niet uit. Helemaal nieuw is de schoen nou ook weer niet want de Lunar(lon) zool is al gebruikt in de de gelijknamige productlijn en de flywire is ook al terug te vinden in commercieel verkrijgbare schoenen.

Naast en topmodel van 160 gram komt er in juli ook een trainer op de markt van 270 gram. Het topmodel is bestemd voor de toplopers voor de olympische marathon komende zomer in London. Op de site co.design staat een uitgebreid artikel. Uiteraard is ook in de nieuwssectie van Nike een bericht hierover te vinden. Hieronder een mooie video (inclusief een mooie voorvoetlanding): en nog een fillempie:

donderdag 16 februari 2012

Trail running uphill, nog meer tips

Net als in de vorige post een filmpje van Scott Jurek met tips voor trail running. In dit geval specifiek voor uphill.

Trail running? Waar moet je op letten?

In onderstaande video legt Scott Jurek uit waar je op moet letten als je als wegloper voor het eerst off road gaat. En hij kan het weten;p

zondag 12 februari 2012

Endurance: hardloper in reklame elektrische auto

Hardlopen in reklamecommercials. Vaak is die combi er alleen als het gaat over sportkleding. Opel brengt daar verandering in. Om reklame te maken voor de elektrische Opel Ampera met range-extender voeren ze drie sporters op:

  • Scott Jurek: ultra runner, 266km in 24 uur
  • William Trubrigde: freediver, 101 meter diepte
  • Steve House: klimmer, solo K7 op, ruim 6000 meter
Zo mogelijk nog leuker dan de commercial is 'the making of..' met als titel 'Going Further'