maandag 18 maart 2013

Internetshoppen, bellen en afhalen

Dit is weer eens een blogje waarin ik mijn werk "service design" en "multi channel management" kan combineren met mijn hobby van het hardlopen.

Ik zie namelijk dat op de site van RunningDirect nu ook de mogelijkheid wordt geboden bestellingen af te halen. Zeker voor klanten in de regio Den Haag en de (zuid west kant van) Amsterdam is de locatie Sassenheim aan de A44 goed te bereiken.

Wel een concept waarbij ik een vraagteken plaats. Hoe werkt het nu: Je ziet op internet iets wat je wilt hebben, en graag wilt afhalen. Als je in de buurt woont en je order is onder de 100 euro bespaar je immers de 4,95 bezorgkosten. Een tweede reden kan natuurlijk zijn dat je niet kan wachten tot het bezorgd wordt.
Stap 2 is bellen om de afhaalorder te plaatsen. De medewerkers kijken gelijk na of het artikel op voorraad is.
Stap 3 is afhalen. Dat kan binnen een uur na het plaatsen van de telefonische order.

Wat ik nu niet snap is het volgende: Waarom bieden ze niet de mogelijkheid om online een afhaalorder te plaatsen? Bovendien is het verstandig om online inzage te geven of een product op voorraad is. Dan kan je gelijk de verwachting managen ten aanzien van de snelheid van levering bij die klanten die 'gewoon' online blijven shoppen.

Als ze dan nog eens extra service willen bieden dan komt er de mogelijkheid bij om ter plaatse het product te passen. Daarmee tackelen ze een van de belangrijkste redenen waarom mensen nu soms kiezen voor een winkel in de stad in plaats van op internet.
Waarom ze dit niet doen? Natuurlijk kost ze dat wat meer ruimte en bezetting qua personeel maar aan de andere kant kan je nu ook 'niet goed, geld terug' producten terugsturen. Ook dat kost personele inzet. Bovendien had ik al wat inzet bespaard door afhaalorders online te laten plaatsen;p

Kortom: een aardig initiatief maar ik zie nog meer mogelijkheden om een betere samenwerking tussen 'clicks' en 'bricks' te realiseren en daarbij betere service aan klanten te bieden.

Zijn ze hierin nu uniek? Nee Futurumshop (in Apeldoorn) biedt een vergelijkbare mogelijkheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten