zaterdag 16 maart 2013

Marketing van een hardloopschoen

Nike - Nederland aan het hardlopen. Dat is de titel van een boek geschreven door Martin Lukkien. De eerste importeur van nike in Nederland. Dit boek heb ik afgelopen weken thuis gehad uit de bieb.

Hieronder zie je de recensie van Bol. In aanvulling daarop kan ik zeggen dat het een leuk inkijk geeft in de werkwijze van een marketeer met een passie voor sport. Nu vind ik de onder titel nogal pretentieus want het is echt niet alleen de verdienste van Nike dat de loopgolf uit Amerika overwaaide naar Nederland en ook hier in de jaren tachtig het joggen populair werd.

Dat neemt niet weg dat het boek lekker weg leest. Het vertelt over de groei van zowel de marathon van Amsterdam en die van Rotterdam. Ook hier is een duidelijke marketing visie aan het werk geweest. En dat alles voor de opkomst van internet, old school met het slim gebruik van TV.
Al met al lezenswaardig.

Het boek is te bestellen bij bol.com

Hier de beschrijving van het boek op Bol:
Marketeer en sportfanaat Michel Lukkien startte met zijn bedrijf Warming Up Sports de marketingcampagne voor Nike in Nederland. In dit boek vertelt hij hoe Nike Nederland aan het hardlopen kreeg.
Van de start in zijn huiskamer, via de marketingstrategie tot het succes: de explosieve groei van de hardloopsport en van Nike in Europa.

Naast het chronologische verhaal, met veel anekdotes, bevat het boek thematische hoofdstukken over de zakelijke aspecten die doorslaggevend waren voor dit succes. Zoals de wetenschappelijke research die Nike uitvoerde om de 'Ferrari onder de sportschoenen' te ontwikkelen, de lauwe reactie van de concurrentie en uiteindelijk de gekte die ontstond toen de jeugd van Nederland de kleurrijke hardloopschoen ontdekte als de meest geliefde vrijetijdsschoen.


Recensie: Voor de oudere atletiekliefhebbers is de naam van de auteur geen onbekende. Hij startte vanuit zijn huis met de verkoop van hardloopschoenen en om zakelijk belang bemoeide hij zich met bekende sporters en hun begeleiding. Daarmee bracht hij de sportschoenen van het merk Nike in de belangstelling en promootte daarmee gelijktijdig het hardlopen in Nederland. Nike Nederland heeft veel bijgedragen aan de populariteit van het hardlopen door reclames, sponsoring van goede lopers en naast schoenen ook kleding te gaan verkopen. Ook wordt een stuk Nederlandse hardloopgeschiedenis beschreven, waarin veel bekende namen de revue passeren. Het katern met zwart-wit- en kleurenfoto's van oud-atleten als o.a. Henk Kalf, Piet van Alphen, Marja Bak-Wokke, Jacques Valentin en Cor Lambregts toont een veel breder veld goede lopers dan nu in 2008 mogelijk is. Voor velen een lezenswaardig verhaal, zeker voor de wat oudere loopfanaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten