donderdag 9 mei 2013

Schoenen met koplampen

Af en toe kom ik op de crowd funding website Kickstarter ideeen tegen die te maken hebben met hardlopen. Zoals bijvoorbeeld deze leuke minimalistische schoenen, Een hartslagmeter zonder borstband en deze drinkfles.

Deze keer het idee om koplampen op je schoenen te monteren zodat je, als je in het donker gaat hardlopen, je goed licht hebt op de plaats waar je je voeten neerzet. Want zo blijkt uit hun onderzoek. Veel lopers lopen graag aan de randen van de dag en hoewel je dit nu niet kan voorstellen met het zonnetje buiten: Dan wil het nog wel eens donker zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat het idee niet zo goed werkt zoals ze je in deze (wat knullige) video willen doen geloven.

Ik vermoed dat een op je hoofd gedragen lamp (zie voorbeelden), zoals nu gebruikelijk is, een rustiger beeld geeft en het pad voor je beter verlicht. Wil je dichtbij kijken waar je je voet neerzet dan verlicht je vanzelf het pad dichtbij.
Volgens de 'uitvinder' is verlichting op je schoenen beter omdat een hoofdlamp je niet in staat zou stellen dat je ogen overgaan op nachtzicht. Ik vraag me af of dat zo is. Ik denk dat een continue lichtbron boven op je hoofd een rustiger beeld geeft waardoor je ogen kunnen wennen aan, ten minste, de schemering die jezelf creëert. Misschien nog wel beter als dat ze iedere keer moeten wennen aan het geknipper onder je lijf. Maar ik moet eerlijk zeggen: geen ervaring mee...
Wil je echt nachtzicht creëren  Laat dan alle lichten thuis en gebruik natuurlijk licht bronnen zoals de maan en sterren of, in Nederland ruim voorradig, 'achtergrond' licht en licht dat reflecteert tegen de wolken.

Daarbij komt nog dat als je naar, of vlak voor je voeten moet kijken tijdens het lopen dit niet bevorderlijk is voor een goede loophouding maar dat geheel terzijde....of toch niet...

Zelf hebben ze het niet alleen over 'zien' maar ook 'gezien worden' op de kickstarter website. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. omdat je voeten bewegen valt een lichtbron op je voeten extra goed op. Meer dan een statische lichtbron of een lineair bewegende lichtbron. Maar ook daarvoor zijn afdoende alternatieven in de vorm van armbanden, loopjasjes en vesten met allerlei (knipperende) lichtjes. Voor de beeldvorming hier een linkje naar wat verschillende reflecterende kleding. Er is zelfs een speciale schoen van Brooks. De Pure Grit Nightlife.
Bovendien loop je het meeste gevaar met verkeer dat van achteren komt omdat je die zelf niet ziet aankomen (en als je met muziek loopt, ook niet hoort aankomen). Maar dan kunnen ze beter achterlichten maken voor de loopschoenen.

Ik denk dan ook dat dit idee niet zo zeer een innovatie is maar meer een 'gimmick'. Ik hoop voor de bedenkers dat ik ongelijk heb maar na drie dagen van de vier weken die ze zichzelf gegeven hebben om $38.000 op te halen staan ze op ongeveer $700...Ik ben bang dat ze het niet gaat lukken of de viral marketing moet nog gaan aanslaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten