maandag 8 december 2008

Braintraining


Ik lees graag over hardlopen. Het is minder vermoeiend en je hebt toch het idee met de sport bezig te zijn. Nee hoor, moe worden op trainingskilometers is toch productiever.
Toch vind het leuk om beter te begrijpen hoe de 'techniek' werkt. Het zal mijn ingenieursachtergrond wel zijn. Op Complete Running Network staat een review van het boek "Brain Training for Runners". De titel doet me even denken aan een Nintendo game voor onderweg maar dat is het blijkbaar niet. Uit de review blijkt dat het met name gaat om een trainingsmethode die zich richt op de ontwikkeling van de ratio van het lopen en dat de motoriek dan daarop volgt. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Zoals misschien is op te maken uit mijn lastfm blokje in de rechterkolom ben ik een fan van de Argentijnse Tango. Van daaruit heb ik ervaring opgedaan met technieken als Feldenkrais waarbij je heel bewust bent van de positie en houding van je lichaam. Uit de review en commentaren op Amazon krijg ik de indruk dat daar ook een tikkie op lijkt. De reviewer op CRN is positief of de methode maar op Amazon zijn ook kritische geluiden te horen. Een opmerking is wel aardig: Blijkbaar is de schrijver erg positief over cross training en triathlontraining en de lezer van deze review vraagt zich af of de schrijver weet hoeveel van dat soort training gedaan wordt door de Kenianen....
Verder lijken de trainingsschema vrij stevig want een lezer lijkt behoorlijk tegen de overtraining aan te hebben gezeten en hieruit blijktbaar maar weer dat er geen ultiem recept is dat voor iedereen werkt. Alle commentaren lezend toch nog voldoende nieuwsgierig om op amazon nog meer eens een paar snippers te lezen (het is een "look inside" titel) en dan misschien alsnog eens bestellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten