maandag 29 december 2008

Stretching: De grote bilspier

Het is lang geleden dat ik hier een post heb besteed aan het rekken van een spiergroep die je gebruikt bij het hardlopen. Dat gaan we vandaag in orde maken door hier aandacht te besteden aan het rekken van de grote bilspier!
rekken bilspier
Een methode is op de rug liggen en dan een been optrekken en de knie goed naar de borst trekken (zie afbeelding) maar ik heb het idee dat dat bij mij meer de hamstring oprekt.


Ik heb daarom mijn voorkeur voor een wat complexere methode (die ik daarom ook zelden doe en als ik hem doe weet ik gelijk weer dat het werkt want ik heb gelijk de dagen daarna spierpijn;-p).

Ik zal beschrijven hoe je de rechterkant rekt dan kan je zelf dit spiegelen voor de linkerkant.

  • ga zitten met beide benen gestrekt voor je op de grond (uiteraard goed rechtop met rechte rug zoals moeders je het vroeger al leerde
  • zet je rechter voet links van je linker kniepak met je linkerhand je linkerbeen net onder je knie rechts(!) langs je rechterbeen. Met je elleboog zal je daarmee je rechter knie wat naar links duwen en je zal automatsich je bovenlichaam naar rechtsdraaien
  • draai je lichaam zo ver morgelijk naar rechts, zet eventueel je rechterhand achter je neer
  • duw zo veel mogelijk met je linker elleboog je rechter knie (bovenbeen) zo ver mogelijk naar links je zal de spanning op je bil voelen toenemen
Het is misschien even puzzelen hoe je dit doet maar voor mij werkt het!

Deze foto komt het beste in de buurt. Alleen mist in dit geval dat hij zijn linkerhand plaatst op zijn linkerknie terwijl zijn linkerarm rechts voor zijn rechterbeen langsgaat. Hierdoor zet je extra druk op het rechterbeen en strek je daarmee de grote bilpsier nadrukkelijker.

Laten we zeggen dat dit de gemakkelijke variant is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen