donderdag 4 augustus 2011

Endurance Calculator


Hoe lang kan je lopen voordat je de man met de hamer tegenkomt? Kan je een marathon uitlopen zonder dat je de man met de hamer tegenkomt? Het antwoord op deze vragen wordt gegeven door de 'endurance calculator'.

Waar anders dan in de amerikaanse marathonstad Boston kan je verwachten dat er analytisch onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van het menselijke lichaam en in het bijzonder de hoeveelheid energie die een lichaam kan opslaan en die nodig is voor het uitlopen van de race.

Om het simpel te benaderen:
1) Met behulp van berekeningsmodellen is vast te stellen hoeveel energie het uitlopen van een marathon kost. Iedereen met een beetje natuurkunde op de middelbare school kan dit ook zelf bepalen. Alle sporthorloges en trainingsprogramma's die aangeven hoeveel (kilo)calorien doen in principe hetzelfde, bij benadering uitrekenen hoeveel energie nodig was op die zak met water en botten van A naar B te krijgen met de gegeven snelheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de rekenmodule van de endurance calculator voor ondergetekende op ongeveer dezelfde hoeveelheid uitkomt als mijn Polar.

2) De energie voor het uitlopen van een marathon zit in je lichaam opgeslagen in de vorm van glycogeen. Dit zit opgeslagen in je spieren en de lever. Dit wordt tijdens het lopen verbrand in je spiercellen. Natuurlijk kan je bij een langdurige inspanning ook vet verbranden maar dat kost veel meer energie en dat betekent dat als je glycogeen op is je dus opeens minder energie hebt: De man met de hamer! Hoe harder je loopt hoe meer energie je verstookt dus hoe minder ver je komt met de opgeslagen hoeveelheid.
3) Hoe weet je nu hoe snel je de marathon kan lopen op de aanwezige hoeveelheid glycogeen? Daarvoor is de Endurance Calculator! Op basis van een aantal lichaamsparameter bepaalt de calculator met welk tempo je een marathon kan uitlopen zonder de man met de hamer tegen te komen. De tool geeft ook aan hoeveel kcal je van te voren moet stapelen omdat de standaard in je spieren aanwezige hoeveelheid glycogeen niet afdoende is.
4) Wat als je nou sneller wil lopen? Dan geeft de calculator aan hoeveel extra energie je nodighebt en hoeveel je dus tijdens de race moet opnemen.
5) Klopt het een beetje? Tja, ik kan dat natuurlijk niet controleren maar ik ga r wel vanuit dat die wetenschappers in Boston hun best hebben gedaan. En ja, het is een model en dat is altijd een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Maar ik moet wel constateren dat de eindtijd die er voor mij uitkomt zonder 'bijvullen' dicht in de buurt komt van mijn eindtijden als ik een goede marathon loop.


Wil je meer weten dan kan je dat hier nalezen of gelijk hier jouw waarden uitrekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen