zaterdag 17 maart 2007

Succesvolle CPC-loop

Goed weer, wereldrecord, persoonlijkrecord(s), het team van TNO 9de en ik bij de eerste drie van het team: kortom een succesvolle dag! (klik hier voor de uitslagen)
Voor zover het op de blog nog niet duidelijk was, vandaag was de City-Pier-City-loop waar ik mee heb gedaan aan de halve marathon. Voor het eerst heb ik mee gedaan als lid van een businessteam van TNO. In totaal deed TNO met 3 teams mee aan de halve marathon en met 5 teams aan de 10km. Voordeel van meedoen met een businessteam is dat je mag omkleden in de tent voor de businessrunners. Toch net iets meer ruimte en een overzichtelijke opslag voor de tassen met trainingspak.

Verwachtingen
Als je me vooraf had gevraagd had ik gezegd dat ik blij zou zijn met een tijd rond mijn PR maar dit was puur om niet later terug te hoeven komen op mijn woorden. Maar zoals te lezen is op de blog gingen de trainingen de laatste tijd erg lekker dus was mijn verwachting vooraf toch wel stieken om, net als voorgaande jaren, hier in Den Haag mijn PR op de halve marathon aan te scherpen. Dat betekende dus een eindtijd onder de 1:39:33. Aangezien de anderhalf uur nog niet in het verschiet ligt zou een 1:35 heel mooi zijn. Realiteit leert echter dat ik voorgaande keren iedere keer een paar minuten van mijn PR kon afsnoepen dus lag een 1:37 meer in de verwachting.
Bij het nieuwe parkour was sprake van een snel parkour dus waren er ook hoge verwachtingen van de deelname van de Keniaan Samuel Wanjiru die de ambitie had uitgesproken om een wereldrecord te gaan lopen! Aan het weer zou het in ieder geval niet liggen. Boven de tien graden, waterig zonnetje en een aardig briesje dat op de boulevard van Scheveningen en op de terugweg voor een duwtje in de rug kon zorgen.
Had ik nog verwachtingen over mijn rol in het businessteam? Niet echt. Ik weet dat de eerste drie lopers meetellen voor de teamuitslag en ik heb gehoord dat TNO een paar hele goede lopers heeft dus ik denk niet dat ik bij de top 3 zal horen.

Warming-up
Op het moment dat ik bij het parkour aankom finisht net de winnaar van de 10km, de Marokaan Khalid Choukoud in 30:07, ruim 3 minuten voor de nummer 2! In de businessrun tentstaan er al een paar collega's die op de uitkijk staan naar de eerste TNO finishers. Ik heb hem niet langs zien komen maar mijn directe collega Marc blijkt 14de te zijn op de business run van de 10km. Een hele nette prestatie.
Ik gooi mijn traningspak uit, leg mijn tas in het TNO-vak en ga via een omwegje al inlopend naar de startomgeving. Een tweede voordeel van mee doen met de businessrun is dat je mag starten in een vak direct achter de wedstrijdlopers. Dit betekent dat ik vrij lang kan inlopen voordat ik naar de start ga en toch niet helemaal achteraan kom te staan! Na een paar kilometer te hebben ingelopen ga ik dan ook pas kort voor de start naar het startvak.

De eerste 10km
Na een oorverdovende knal komt het pakket lopers in beweging. Al schuivelend naar de start is het toch redelijk mogelijk om direct na de start op de Kalvermarkt al aardig op gang te komen. Iedereen zoekt zijn eigen weg rechts, links en over de tramsporen. Helaas zonder touwen in de rails dus nog goed uitkijken waar je je voeten zet (bij de finish hebben ze dat wel gedaan en blijkbaar waren toen de touwen op).
Tussen het winkelende publiek door. Als bewoner van Den Haag moet ik helaas wel constateren dat Den Haag niet het meest enthousiaste pbuliek heeft. Er kan nauwelijks een toejuiching vanaf! Dat is in bijvoorbeeld Rotterdam of Amsterdam echt wel anders!
Langzaam aan komt er meer ruimte om op snelheid te komen na een eerste kilometer van net onder de 5 minuten. Langs het Plein achter Paleis Noordeinde langs op weg naar de Laan van Meerdervoort. Daar draaien we naar links om deze een heel eind te gaan volgen. Op het Valkebosplein een enthousiaste toejuiching door een collega langs de kant.
Ondertussen heb ik in de eerst 5km (die ik in een nettotijd loop van 22:14) wel een paar TNO shirtjes, dus collega's, in gehaald die blijkbaar meer naar voren stonden in het startvak. Met de tussentijd in mijn hoofd begin ik te rekenen..4 keer plus een minuut of 5 voor de laatste 1000 meter...hmmm dat lijkt inderdaad op een PR te wijzen maar we zijn pas op gang.
Ik heb al wel in de gaten dat met deze snelheid mijn afstandsmeter van de polar minder nauwkeurig is. Waar ik bij de bruggenloop de ronden van 1000 meter iets langer klokte dan de afstandsborden lijk ik hier steeds meer in te lopen op de afstanden die langs de route staan aangegeven. Ik negeer de rondetijden op mijn horloge dus maar en neem ze puur als indicatie of ik nog versnel of al weer wat terugval. Ik streep de kilometers af terwijl we langs de Vogel- en Bomenbuurt richting Scheveningen lopen. Bij het 10 kilometerpunt ben ik ruim onder de drie kwartier. Ik ben duidelijk sneller dan ooit. Weer begin ik te rekenen: Keer twee met wat verval plus 4:30 tot 5:00 erbij voor de laatst 1100 meter en ik zit nog steeds op een PR! Zelfs met een stevig verval moet het nog lukken om onder mijn oude tijd uit te komen! Op naar de boulevard!

Van 10 tot 20 km
Langs de haven naar de boulevard om daar een kort stukje tegen de wind in te lopen voordat je op het keerpunt de wind meekrijgt. De organisatie heeft er goed aangedaan om de route om te gooien! Zeker met het straffe windje van vandaag die nu een lekker duwtje in de rug geeft. Wel merk ik dat mijn snelle start zijn tol begint te eisen. Ik kan het tempo erin houden maar het kost me wel steeds meer moeite. Bovendien heb ik bij dit soort afstanden waar ik op mijn max loop altijd ruzie met drinken en is te hopen dat ik tussen de middag genoeg gegeten heb om geen hongerklop te krijgen. En dat is nu precies wat begint te knagen.
Uitkijken dat je niet te veel drinkt om steken te voorkomen: om die reden heb ik dan ook mijn eigen drinken bij me zodat ik niet om de 5km bij een drinkpost mijn maag hoef vol te gooien maar ik iedere paar kilometer een paar slokken kan nemen. Aan het eind van de boulevard is het 15km punt waar ik even moet inhouden om een gel leeg te knijpen omdat ik inderdaad een dreigend hongerklopje voel opkomen. Met nieuwe moed op naar de finish!
Waar de oude route vanaf Scheveningen redelijk vlak terugloopt naar de finish heeft de nieuwe route een paar lastige klimmetjes. Ik begin sterk te twijfelen of het nieuwe parkour echt sneller is met zo'n lastig stuk. Ik moet zelfs weer even inhouden bovenop een van de klimmetjes. Mentaal begin ik al genoegen te nemen met een marginale aanscherping van mijn PR. Langs de ingang van Madurodam gaat het weer verder naar de finish met de fotograaf op het 20km punt. Even proberen te glimlachen. Ik ben benieuwd of het is gelukt maar dat zullen we over een paar dagen wel zien op de site van aktiefoto.

De laatste loodjes
Kort na het 20km punt schiet een steek in mij zij en zit er niet anders op dan even te stoppen. Ongeveer op de plaats van deze foto van flickr. Enne: Ik ben niet die TNO'er die midden in beeld loopt..


Veel kans krijg ik niet met een stevege klap op mijn schouder en de kreet "Kom op! Doorlopen!" neemt een andere loper me op sleeptouw. Hij blijft een paar honderd meter lang schuin voor me lopen met opbeurende kreten. Hoewel mijn lichaam schreeuwt datik moet stoppen helpen zijn aanmoedigingen om vol te houden. Met nog een halve kilometer te gaan zet hij weer aan met een laatste "en nu niet meer stoppen he?" moeti k het verder alleen opknappen. Ik ben inderdaad niet meer van plan om nog in te houden. Nog een paar laatste bochten om de Amerikaanse ambassade heen waarbij ik naarstig het publiek afspeur aan de linkerkant omdat ik gok dat daar mijn vrouw wel zal staan. Helaas zie ik haar niet. Dat geeft namelijk altijd net even dat laatste steuntje in de rug. Op het stuk langs de tent van de businessrun wordt ik aangemoedigd met "Kom op TNO!" Dat is ook best leuk om te horen! (sorry collega's een aanmoediging van mijn vrouw geeft toch meer energie;-p).
Een snelle blik op mijn horloge toont 1:34 nog iets..niet meer kijken maar doortrekken, de laatste bocht om met een eindsprint naar de finish om daar af te klokken! Ik denk net onder de 1:35! Een paar meter na de finish staat mij persoonlijke haas die me bij kilometer 20 over mijn dode punt heen heeft geholpen. Leuk dati k hem nog even persoonlijk kan bedanken. Ik heb niet gevraagd wie je was maar via deze weg nog bedankt. Dankzij jou (Singlet met een tekst over de haagse binnenstad?) heb ik mijn PR inderdaad onder de 1:35 weten te brengen. Zelf afgeklokt op 1:34:50 is mijn officiele nettotijd 1:34:51 en mijn bruto eindtijd 1:36:34. Terug naar de businesstent om te kijken hoe mijn collega's het hebben gedaan en om mijn mobieltje te pakken en mijn vrouw te bellen! Een SMS-je verteld me in ieder geval al dat ze mee heeft zien voorbij komen!

Nabeschouwing: PR's en een goede prestaties van TNO
Ik ben geen liefhebber van voetbal en ik erger me op TV al helemaal aan nabeschuowingen maar nu ga ik me zelf er ook schuldig aanmaken.
Ik heb goed gelopen. Behalve dat ik een PR met ruim vier en halve minuut heb verbeterd is mijn tussentijd op de 10 en 15km ook sneller dan ik ooit heb gelopen in een officeel gemeten event!
Verder blijkt dat ik in het team waar ik in meeliep (TNO-2) de derde loper ben dus mijn tijd telt mee in de uitslag van de businessrun en dankzij twee hele goede tijden van de andere twee collega's halen we een negende plaats! 1:18:38, 1:23:15 en mijn 1:36:34 maakt samen 4:18:27. Er was nog een andere TNO loper met een hele snelle tijd en als we de drie snelste lopers bij elkaar in een team hadden gezet hadden we een vierde plaats kunnen halen!

Het nieuwe parkour en een wereldrecord
Ik ben benieuwd hoe anderen er over denken maar ik hoorde van een paar van mijn collega's dat zij de klimmetjes bij de Scheveningsebosjes ook niet echt konden waarderen. Ik twijfelde dus of het wel echt een sneller parkour is. Deze twijfel wordt echter gelogen straft door het wereldrecord dat de Keniaan Samuel Wanjiru met een tijd van 58:35 heeft neergezet. Ik weet niet of de organisatie dit leest maar met het verschuiven van het keerpunt op de boulevard of een lusje ergens aan de Laan van Meerdervoort zou men de oude route vanuit Scheveningen naar de finish weer kunnen inpassen en ik denk dat die sneller is dan het heuvelachtige stukje dat we nu moeten lopen. Zijn er meer mensen die deze klimmetjes zijn tegen gevallen? och wat klaag ik eigenlijk nog met een PR, een goede notering met het team (9de op ruim 200 teams) en 348ste individueel op ruim 5000 lopers! Een paar dagen rust en dan...op naar Rotterdam!

1 opmerking:

  1. Hans,

    Heb de 21k gelopen voor de eerste keer in 1.42.06 (netto tijd). Ik hou me aanbevolen voor deelname in een volgend TNO team!

    Sander

    BeantwoordenVerwijderen