woensdag 13 juni 2007

Van hiellanding naar midden- of voorvoet

Veel amateurlopers (ondergetekende incluis) zijn haklanders zoals je bij mij goed kan zien op onderstaande foto van afgelopen CPC-loop.

Technisch gesproken is het beter om meer op de middenvoet of zelfs helemaal op de voorvoet te landen. Dit verminderd de schokbelasting in de gewrichten en maakt ook meer paslengte mogelijk. Het is echter niet iets wat je zo maar aanleert maar misschien is onderstaande filmpje een aardige eerste stap is om eens te oefenen met voorvoetlanding.

3 opmerkingen:

  1. Beetje laat misschien, maar een mooie video ! Ik ga hiermee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe gaat het inmiddels, 5 jaar na dato, met de voetlanding? Heb je een midden of voorvoetlanding onder de knie kunnen krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ligt eraan wanneer je me tegenkomt. Op foto's van de marathon van krakow is te zien dat ik in het begin keurig mijn voet meer op het midden of zelfs meer naar voren neerzet. (ik moet zeggen dat ik nog nooit een video heb bekeken dus ik moet het hebben van foto's zoals hierboven);p Aan het eind, als ik moe ben, zien de plaatsje eruit als hierboven;p

    BeantwoordenVerwijderen