woensdag 20 juni 2007

Verlies gewicht en wordt sneller!

Ieder loper heeft een reden waarom hij loopt. Ruwweg zou je het denk ik kunnen opsplitsen in twee categorieën:
1: Lopen puur als ‘bewegingstherapie’ en dus om calorieën te verbranden, gezond te zijn, lekker buiten bezig te zijn in plaats van in de sportschool, etc.
2: Lopen om de prestatie: Verder en sneller.
Nu weten lopers uit de tweede categorie ook wel dat je categorie 1 er gratis bij krijgt als je wat meer loopt.
Nu kwam ik een stukje tegen op internet met daarin een tabelletje gebaseerd op onderzoek wat beide onderwerpen aan elkaar koppelt: Voor iedere pond lichter 2 seconden winst op de mijl. Voor de impact op de belangrijkste afstanden zie de tabel.

De blog met deze info heeft helaas geen link naar het onderzoek waardoor ik helaas niet meer info kan geven. Als je namelijk dit in het extreme doortrekt zou een zo laag mogelijk gewicht optimaal zijn maar dat wil er bij mij niet in. ER moet dus ergens een optimum zitten. Ik zou sowieso er niet uit willen zien als een lopend skelet met een velletje zoals sommige toplopers. Dan maar iets minder snel. De broek van een paar van mijn pakken is nu al te wijd en ik zou ze eigenlijk is naar de kleermaker moeten brengen om een ze een paar cm smaller te maken....
Toevoeging 21-06:Via de blog van Gert werd ik geattendeerd op een leuke calculator die je helpt om de impact van gewicht te bepalen op je haalbare eindtijd. De getallen komen volgens mij aardig overeen of zijn zelfs nog iets positiever over het effect. Gelukkig plaatsen ze wel een goede disclaimer dat deze berekening uitgaat van de onnatuurlijk situatie wat ALLEEN het gewicht veranderd en niets anders wat natuurlijk nooit het geval is.
Met alle aandacht voor Sonja Bakker en de discussie over overgewicht en afvallen lijken mee deze rekensommetjes ook wel aardig voor niet fanatieke lopers. Stel je heb te horen gekregen dat je moet afvallen en je begint met lopen als oplossing om dat te bereiken. Als je in het begin dan denkt "Dit gaat niet hard." kan je hieruit leren dat als je maar volhoud en je inderdaad gewicht kwijt raakt het ook vanzelf harder zal gaan. Houd moed! En ja, lopen is leuk....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten