donderdag 26 juli 2007

Doping in het hardlopen

Zelf mensen die niet geïnteresseerd zijn in de Tour de France hebben het niet kunnen missen. Doping is een belangrijk onderwerp. Zo belangrijk zelfs dat als je als renner liegt over trainingslocaties (belangrijk voor de eventuele controle op doping buiten de races om) dat je ontslagen wordt. Rabobank wil zijn naam zuiver houden en heeft daarom gekozen om hun vedette in de Tour ondanks dat hij in het geel reed te ontslaan waarmee de tot nu toe zo succesvolle tour van de Raboploeg uitloopt op een fiasco.
Dit alles heeft mij aan het denken gezet: Hoe zit het met doping rond de lange afstandlopers? Qua korte afstand is doping in atletiek een bekend fenomeen. iedereen kent het geval Ben Johnson en de vermoedens rond Flo Jo’s succesvolle carrière (waarin overigens nooit doping werd aangetoond maar wel de nodige vraagtekens werden opgeroepen).
Ik kan me vergissen maar ik heb nooit gehoord van marathonlopers die betrapt zijn op doping. Nu is doping natuurlijk vaak gericht op of krachtontwikkeling (belangrijk voor sprinters en klimmers) of een snel herstel (zoals belangrijk bij een meerdaagse inspanning als de Tour de France). Beide punten zijn voor een marathonloper natuurlijk minder relevant. Wat ik me nog kan voorstellen is het nut van bloeddoping om een hoger zuurstoftransport mogelijk te maken maar als het goed is vind een duurloop plaats onder je omslagpunt dus dan heeft het geen zin om meer zuurstof transport mogelijk te maken.
Wat mogelijk ook een rol speelt is het financiële aspect. Bovendien is natuurlijk ook met lopen op topniveau een aardig zakcentje verdienen maar het gaat niet om de grote bedragen zoals die omgaan in het wielrennen. Hiermee zijn de belangen dan ook wat minder groot en laten we wel wezen: als het alleen om de eer gaat dan ga je niet met je gezondheid spelen. Hetzelfde zie je bij de grote bedragen in het voetbal. De spelers hebben overvolle agenda's en profen achtige prducten worden gebruikt in het herstel. Men vermoed dat het gebruik van deze producten mogelijk ook een rol hebben gespeeld bij de indrukwekkende dood van Miklos Feher (filmpjes op YouTube).
Op amateur niveau denk ik dat hardlopers ook niet verder komen dan een vitamine pilletje op zijn tijd terwijl bij body builders nog wel eens een 'fout' pilletje naar binnen gaat om wat volume te kweken. Misschien dan toch iets te maken met de common sense bij duurlopers? Ik weet het niet.

3 opmerkingen:

  1. enkele maanden geleden was een deense documentaire waarin uitgebreid werd ingegaan op het verband tussen pijnstillers en hartkwalen bij sporters. goeie documentaire, maar niet heel erg wetenschappelijk onderbouwd. als ik de naam van de docu weer tegenkom zal ik die even bij je droppen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan, Leuk. Misschien is de docu nog terug te kijken op internet. Ik vind dit soort onderwerpen altijd wel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier nog een link naar de sportblog op de NRC site met al titel Tour als Straattheater. Als je het zo bekijkt moet je juist blij zijn met alle commotie rond doping.

    BeantwoordenVerwijderen