zaterdag 28 juli 2007

Een kilometer voor het slapen gaan

Afgelopen tijd lag op mijn nacht kastje het boek van schrijver Abdelkader Benali.

.
Natuurlijk is het een literair werk met bespiegelingen van de hoofdpersoon en zijn vriendin. Het zou natuurlijk kunnen gaan om een fictief hoofdpersoon maar het bevat ook duidelijk autobiografische elementen.

Even een kort overzicht van de opbouw en inhoud van het boek. Het boek bevat per kilometer een hoofdstuk dat kort begint met de beleving van de hoofdpersoon op dat moment in de race. Hoewel het zo geschreven is dat het een fictief parcours zou kunnen zijn (geen namen of hele specifieke aanduidingen) is het duidelijk dat het gaat om de marathon van Amsterdam. De beschrijvingen over het stadion waar de start en finish plaatsvinden, het museum waar men langsloopt en het park kort na de start en vlak voor het eind zijn duidelijke verwijzingen. Net als de rivier waarlangs een groot deel van de route voert met het keerpunt vlak voor het halve marathon punt. Dit alles is voor deelnemers aan de marathon een feest van herkenning en ik moet toegeven dat ik dan ook tijdens het lezen met veel plezier terug heb gedacht aan mijn eigen voetstappen die op dat parcours liggen. Wat voor mij minder herkenbaar is, is zijn plaats in het deelnemersveld. Waar hij zich op houdt voorin het veld met een tijd van onder de drie uur ben ik toch echt verder naar achteren te vinden.
Naast de beschrijving van de marathonkilometers blikt de hoofdpersoon terug op zijn voorbereiding, hoe hij er ooit toe gekomen is om te gaan lopen en het deelnemen aan zijn eerste marathon. Hier zitten de duidelijk autobiografische elementen: Namelijk de eerste marathon die gelopen werd in Boedapest en het verblijf in Libanon ten tijde van de bombardementen door Israel. Andere bespiegelingen in het boek gaan over de (fictieve) tegenstander waar de hoofdpersoon zich aan optrekt en zijn relatie met zijn vriendin.

Natuurlijk: smaken verschillen en dat geldt ook voor het lezen van boeken maar ik heb met veel plezier iedere avond één of meerdere kilometers gelezen zo vlak voor het slapen gaan. Zo kan je iedere dag even bezig zijn met je passie ook al heb je die dag geen tijd gehad om te trainen of te bloggen;-)
Marathonloper, Uitgeverij De Arbeiderspers, ISBN 9029564822,

Te bestellen via bijvoorbeeld Cosmox .

Ik wens je veel lees plezier en misschien tot ziens op het parcours in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten