maandag 22 oktober 2007

De perfecte marathon



Gisteren was, het zal niemand zijn ontgaan, de marathon van Amsterdam. In alle artikelen die je leest kan je het teruglezen. Het was een perfecte race met als resultaat:




  • Nederlands record voor Kamiel Maase


  • Eén na snelste tijd in het seizoen door de winnaar Mutai met een 2:06:29 (alleen Gebreselassie was sneller in Berlijn met zijn wereld record)


  • Persoonlijke record voor ondergetekende


Terecht dat de Volkskrant kopt met "Een droomdag om te koesteren" (de foto komt ook daar vandaan en toont Kamiele Maase in het gezelschap van de andere toppers langs de Amstel. Voor video verslagen kan je nu al op youtube terecht.


Natuurlijk is het derde puntje van een iets andere categorie dan de eerste twee maar inderdaad: het was de perfecte marathon. Juiste temperatuur, de wind die in de loop van de dag wat sterker werd was geen echte spelbreker en ik blijf Amsterdam een fijn parkours vinden.


Even verder gaand over het parkours: De aanpassing met de lus door de Rivierenbuurt inplaats van via zuid is een duidelijke verbetering. Het maakt de route op dat stuk, een stuk aantrekkelijker. Enige minpuntje was de verversingspost rond de 10k op de Churchillaan. Daar was de weg duidelijk te smal. Daar staat tegen over dat ze de post vlak voor het rijksmuseum (rond het 5k punt) hebben verwijderd die vorig jaar een bottleneck was.


Doordat je als loper nu eerder langs de Amstel komt te lopen heb je meer kans om de toppers aan de overkant te zien lopen en dat was voor ondergetekende inderdaad het geval. Toch leuk om ook even toeschouwer te kunnen zijn van een mooi stukje topsport terwijl je zelf als recreant je hobby uitoefent.


Verder is mij opgevallen dat er stiekem best wat hoogte verschillen in de route zitten. Al is 'hoogte' misschien wat sterk uitgedrukt maar laten we het dan niveau verschillen noemen. Bijvoorbeeld de uitgang van het Vondelpark. In de eerste rond een eitje maar na ruim 40k toch een hele klim. Het zelfde geldt voor alle hoogte verschillen in de stadhouderskade bij alle bruggen. Ook die heb ik gevoeld al was dat dit jaar (het was immers de nagenoeg perfecte race) midner dan voorgaande twee jaar. Het lastigste blijf ik de klim vinden vanuit de tunnel van de mauritskade onder de Rhijnspoorplein naar de brug over de Amstel en de Stadhouderskade. Daar moet ik echt op gaan trainen want net als voorgaande jaren moest ik bovenop inhouden voordat ik weer ontspannen door kon lopen (voor zover er nog sprake is van ontspanning na ruim 3 uur lopen.


En hoe was de race voor mij persoonlijk? Goed want ik heb weer een paar minuten van m'n PR afgesnoept dat nu staat op 3:35:19. Tot en met 30k een mooie vlakke race met 5 kilometertjes van net boven of net onder de 15 minuten en daar na een licht verval: 30-35k in vijfentwintighalf en nog iets meer verval in de 35- 40k met 27 minuten. Daar zit dus mijn verbeterpotentieel. Onder de 3:35 moet er echt nog wel inzitten in de toekomst en wie weet ooit nog eens onder de drie en half?

Ik heb altijd het gevoel dat ik met mijn eindtijd nog zoveel beter zou moeten kunnen om als loper een serieuze marathon neer te zetten maar bij de uitslagen maken ze altijd zo'n leuk plaatje waarbij je kan zien hoe je gefinished bent ten opzichte van de rest van het deelnemersveld en dan denk ik (zie afbeelding):"niet slecht!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten