woensdag 16 april 2008

Rotterdam: Snelle tijden

Afgelopen zondag was natuurlijk de marathon van Rotterdam. Je moet wel heel erg hebben geslapen die dag wil je dat niet hebben gemerkt (maar dat is natuurlijk mijn referentie kader!).

De omstandigheden
Na alle speculaties over het weer en de verandering van het parcours was het zondag dan eindelijk zo ver. Ideale omstandigheden met een temperatuurtje van net boven de 10 graden, droog (tot ver in de middag ten minste) en van tijd tot tijd een mooi zonnetje aan een strak blauwe lucht met de bekende , nee beroemde hollandse wolkenluchten. De wind had iets minder gemogen, we moeten ten slotte wel wat te klagen houden. Overigens heeft het net buiten Rotterdam wel degelijk geregend en hebben we daarmee als lopers, en toeschouwers dus mazzel gehad.

Parcoursrecord
De verandering in het parcours is mij als leek goed bevallen en blijkbaar de toppers ook want de winnaar Kipsang heeft het parcours record mooi aangescherpt op 2:05:50. Daarmee staat Rotterdam weer in de top van de snelste marathons. Mario Kadiks leek in ieder geval erg tevreden gezien zijn enthousiaste begroeting van Kipsang (zie verslag studio sport).
Wel is die dag in London door de hele top drie onder de 2:06 gelopen (Martin Lel wint in nieuw parcours recordvan 2:05:15. Sammy Wanjiru tweede in 2:05:25 en Abderrahim Goumri derde in 2:05:31. ) waarmee waarschijnlijk London direct volgt achter Berlijn waar natuurlijk het wereld record is gelopen.


Persoonlijk record
Op een iets andere schaal heb ik ook een recordtje gezet. Ten eerste heb ik mijn basissnelheid omhoog weten te krijgen en dat lang vol kunnen houden. Lange tijd liep ik dan ook op een eind tijd onder de 3:30. Rond het 25km punt echter te veel of te koud water gedronken want daarna heb ik niet lekker meer kunnen drinken waardoor ik toch een paar keer in heb moeten houden voor steek in de zij. Hierdoor in de laatste 15km een stevig verval gehad waardoor de 3:30 rond het 35 km punt uit het zicht raakte. Aanmoedigingen van vrienden rond de 37/38 km helpen wel om dan nog ergens een potje met reserves te vinden. Volgens een mailtje van hen zag ik ergn og fris uit! Hadden ze me een kilometer eerder moeten zien toen ik meer weg had van een vierdaagse loper. Ik wist natuurlijk waar ze ongeveer zouden staan dus doe je nog even je best;-). Door kramp rond de 40km zou ik bijna nog mijn PR niet halen maar gelukkig kon ik dat er nog uitwringen. Dus een eindtijd van 3:33:45 (anderhalf minuut sneller). De drie en een half uur komt in zicht!
Natuurlijk is nu de vraag of ik te hard gestart ben of dat ik niet voldoende ausdauer had. Ik denk dat beide waar is. Ik heb bewust een risico gelopen door met een hogere snelheid te starten en doordat ik te weinig lange duurlopen heb gedaan kwam ik ook inhoud te kort. Gelukkig dat ik door de hoge snelheid voldoende marge had opgebouwd om zelfs met het verval nog een PR te lopen. Ik trek in ieder geval de conclusie dat voor mijn najaarsmarathon meer lange duurlopen op het programma komen maar oordeel zelf aan de hand van de plaatjes uit de uitslag:

Morgen maar weer eens een rondje gaan lopen...


Dat ook toppers moeite hebben met drinken mag blijken uit het interview met Koen Raymaekers:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten