zaterdag 1 september 2012

The Simulator: Een gerichte training voor de marathon

Hier is een leuke training voor iedereen die in voorbereiding is op een marathon. Loop 16 mijl, 26,2 kilometer in het gewenste marathon tempo waarop je de dag van de race wilt lopen.

.
interview met beide heren Hanson
Waarom 26,2? Eigenlijk is dit terug te leiden op oorsprong van deze training die bedacht is door Keith and Kevin Hanson van Hansons-Brooks Distance Project (zie o.a. video).

Voor mensen die denken in 'miles' en niet in kilometers de 26.2 staat symbool voor de marathon in 'miles' uitgemeten. Verder is het een meer dan gemiddelde duurloop en geeft het je de mentale ervaring wat het is om je marathon tempo langere tijd vast te houden.

Het is ook weer niet zo lang dat je dagen, zo niet weken nodig hebt om te herstellen waardoor je hele voorbereiding in duigen ligt.

TIP van dehardloper:
Pas dit format ook eens toe op andere afstanden:
  • 13,1 kilometer in je halve marathon tempo;
  • 10 kilometer in je 10mijls tempo;
  • etc.
andere tips
Deze trainers laten hun toppers deze training meestal doen zo'n vijf weken voor de marathon. Ik zou zeggen dat gewoon naar je eigen schema moet kijken. Ongetwijfeld dat ergens tussen de 6 tot 3 weken voor je marathon een training ingepland staat van ongeveer 25kilometer. Je zou dan dus kunnen doen in je marathon tempo in plaats van je gebruikelijke, wat langzamere LSD (Long Slow Distance) tempo.

Je kan deze training ook gebruiken om te wennen aan het eten en drinken dat je zal moeten doen tijdens de marathon. Dus zorg voor drinken van het merk zoals ze dit ook uitdelen bij de marathon zodat je daaraan gewend bent.
Ben je van plan je eigen drinken wel/niet* te dragen tijdens de marathon? Zorg er dan ook met deze training voor dat je het drinken wel/niet** zelf draagt.

Omdat het om een training gaat op een strak tijdsschema is het uiteraard wenselijk dat je op een betrouwbare manier je 'splits' of tussentijden bij kan houden. Gebruik hiervoor kilometerplaatjes, je stappenteller of GPS horloge.

O ja, mocht je puur trainen op 'uitlopen' en niet op een (ambitieuze) eindtijd dan is de beste voorbereiding gewoon een 20mijls loopje (zo'n 32km waarvoor ik nog wel een mooie route weet).

*) Doorhalen wat niet van toepassing is
**) Dezelfde doorhaling toepassen als hiervoor

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen