zondag 25 februari 2007

Bruggenloop: Koud maar droog



Vanochtend om 11:00 was de start van de Bruggenloop op de persoonsdam in Rotterdam. 15 Kilometer, 7 bruggen, 3500 lopers. Een kort verslag...

Gisteravond begon de twijfel al toe te slaan na de weerverwachting in het acht uur journaal: Wat moet ik morgen aan? Is een longsleeve genoeg of toch maar een jasje in verband met de mogelijke regen? En wat tegen de wind die voorspel wordt.... Vanochtend het probleem opgelost door gewoon wat schillende spullen in mijn tas te proppen. We besluiten daar wel.

Door de stromende regen met de auto naar Rotterdam en gelukkig werd het steeds droger en droger. Ik zag wel dat we op het laatste stuk langs de Kuip de wind flink tegen zouden krijgen. De vlaggen bij de winkels stonden daar goed strak.

Omkleden (dunne longsleeve met dun jack met afristbare mouwen;-p ), inlopen en warm blijven en dan na een succeswens van Erica Terpstra en de wethouder de start om 11:00. Direct na de start slingert het parkours over een paar brede wegen naar de Erasmusbrug. Daar gaat de route over het fietspad en dat is dan eigenlijk net te smal. Waarom gebruikt alleen de Zevenheuvelenloop een startfuik om de deelnemers gedoseerd op het parkour te laten? Zou mij ook een snellere eerste kilometer hebben opgeleverd (i.p.v. de 4:55 nu).

Na de klim over de brug (derde km in 4:52) over de boompjes met de wind mee, onder de oprit van de Willemsbrug langs de eerste drinkpost. Vier kilometer afgelegd! Kilometer 4, 5 en 6 mooi vlak in 4:34 elk. Langs de Marinierskazerne op weg naar de brug en 'de klim'. Deze klim begint al enigzins op het Toepad bij de Seat/Skoda dealer. Vlak voor de brug de tweede en laatste drinkpost. Ik ben er nog niet uit of de bekers met sponsje nu beter werken of niet (zie eerdere blog). Er gaat zeker minder overheen bij het aanpakken of het drinken maar daar staat tegenover dat het toch ook minder makkelijk drinkt.

Na een slinger langs de brug de oprit op een klimmen naar het hoogtepunt van de route vlak voor het 10km punt en de pose voor de foto. Daarna de slinger onder de brug door en op naar de Kuip en daarna de finish. De wind viel gelukkig en mee en met mijn lengte (1:75) zijn er vaak wel langere mensen in de buurt waar ik me achter kan verschuilen. Bovendien heb je dan iedere keer een mooi mikpunt om weer een loper in te halen. Na nog een slinger over de zevende en dus laatste Brug op naar de finish en een eindtijd van 1:09:07.
De uitslagen online bevestigen dat ik juist heb geklokt. Wat ik altijd leuk vindt is hoe ze met een plaatje jouw plaats in het totaal veld weergeven.
Ik weet ook dat de afstandsmeter van mijn Polar goed afgesteld staat met minder dan 1% afwijking in de geregistreede afstand op de finish.
Na het omkleden nog even gekletst met een collega die langs de kant had gestaan voor zijn vriendin. Waar wij als lopers altijd lekker warm kunnen blijven (mits goed gekleed met laagjes en ventilatie e.d.) had ik vandaag echt medelijden met de achterblijvers die een uur of nog langer moesten wachten in het tochtgat bij de finish. Gelukkig voor hen en voor de lopers was het droog gebleven...
We hebben geluk gehad want in de auto op weg naar huis konder de ruitenwissers weer aan het werk en ook nu tikt de regen tegen de ramen. Weergoden bedankt voor precies die twee uurtjes. Koud maar tenminste droog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten