zondag 18 mei 2008

1/2 M Leiden; 1:29:39 (PR!!)

Met een bijna perfecte verlopen race ben ik er voor het eerst van mijn leven in geslaagd de halve marathon onder de anderhalve uur te lopen! U treft hier dus een BB, een Blije Blogger!

Op voor een PR
Voorgaande jaren was de marathon van Rotterdam altijd mijn laatste loop in het voorseizoen. Echter na een PR op de CPC, ondanks protesterende ingewanden, wist ik dat op de halve marathon nog een paar minuten tijdswinst op me lagen te wachten dus heb ik na Rotterdam gelijk doorgepakt met een paar duurloopjes van pak 'm beet 20K en daarnaast vooral snelheidstrainingen. Leiden stond al snel in de planning al heb ik vanochtend pas definitef besloten om mee te doen. Ten eerste komt B-Day héééééél dichtbij (uit deze eerdere blog zou u kunnen afleiden wat daarmee wordt bedoeld), ten tweede wilde ik alleen starten als het weer mee zou werken en dat was vandaag zeker het geval.

Goede omstandigheden
In een zonnig en winderig Leiden met een graadje of 17 werden we om ongeveer half elf weg geschoten samen met de lopers van de hele marathon. Ondanks die combi isLleiden nog niet zo massaal en daardoor heb je snel de ruimte om lekker je eigen pas te lopen.

Startnummer met chip
Voor de start werd door veel lopers het startnummer met argusogen bekeken. In plaats van de vertrouwde chip aan de veter zat hier de chip boven aan het nummer. Op zich nog niet zo'n probleem maar "voor een goed tijdsregistratie moet de bovenrand onder een hoek van 90 graden gevouwen worden" volgens de bij geleverde aanwijzing. Dat lijkt me toch minder idiotenproof dan een plastic dingetje aan je veterzs rijgen. Bovendien is de vraag of het omgebogen randje dat ruim 20km, of zelfs 42km vollhoudt ondanks het plastic lipje. Uit eigen ervaring weet ik nu dat dit geen probleem is. En ik heb net gezien dat mijn eindtijd goed is geregistreerd en ook stonden de meiden van de tassengarderobe me al met mijn tassie op te wachten en dat zal vast zijn geweest op basis van een seintje van de finish. Groot voordeel: Je hoeft niet bij het eventuele gebruik van een leenchip na afloop helemaal door de knieen om de chip van je veters af te pulken. Deze gaat gewoon met startnummer en al mee naar huis.

De race
Eigenlijk kan ik daar vrij kort over zijn. Het ging ongeveer zoals ik gehoopt had. Onder de 4:20/km vertrekken en dat dan volhouden. Later zou blijken dat de zelfs wat snellere kilometers een goede investiring zijn geweest. Dit ondanks alle bochten en vooral ook de tegenwind of klimmetjes over brugjes of uit tunneltje.
De tegenwind kan, ik zeker met m'n bescheiden lengte, goed omzeilen door in een waaier van lopers te kruipen wat ik op het lange rechte stuk naar Voorschoten dan ook braaf heb gedaan. De klimmetjes hadi k het moeilijker mee. Zeker in de laatste 5 kilometer de brugjes in west Leiden. Ik loop toch behoorlijk op mijn max en daardoor moet ik met die klimmetjes bovenop echt even inhouden om mijn hartslag weer wat omlaag te krijgen. Ik had zelf de 1:30 al even opgegeven totdat ik bij het nog 2000 meter doek me realiseerde dat het er nog inzat. Zo kom ik dan met een paar slot kilometers van rond of boven de 4:30 (dus langzamer dan 14km/u) toch nog onder de 1:30 over de finisch.

Na afloop
Na de finish het gebruikelijk flesje sportdrank, gevolgd door een tafel met sinasappels en bananen, gevolgd door water gevolgd door....EEN BIERTAP!... en ik heb mensen een biertje achterover zien slaan. Niets voor mij! Omgekleed en na het maken van een sfeerplaatje snel weer naar huis terugkijkend op een goed georganiseerde race en.....een top 100 notering met plaats 98 (van de 2000 lopers).

Organisatie bedankt! Volgend jaar misschien weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten