donderdag 15 oktober 2009

IJzervreter 3


In april schreef ik op mijn blog over het eten van 'ijzer'. Natuurlijk eet je geen pure ijzer maar ijzerionen, dus eigenlijk ijzer als onderdeel van een zout. Of was het plaatje dat ik liet zien, de spijkers, toch niet helemaal naast de waarheid?

Vanavond was in de Keuringsdienst van Waarde. Over ijzer in voeding! En wat lieten ze zien? In Special K van Kelloggs zit wel degelijk puur ijzer, fijn gemalen ijzer. Als vaste stof. Iets wat je niet kan opnemen en dus absoluut nutteloos is! Sterker nog in Denemarken is dit product verboden! Leuke TV. Hieronder de aflevering op Uitzendinggemist. Werkt het niet? Kijk dan even op de site van keuringsdienst.
Get Microsoft Silverlight

Trouwens nog een grappig feitje: Waarmee eet je normaal gesproken je Cornflakes?......Precies met melk. Melk bevat calcium en dat neem je veel makkelijker op dus hindert dat vervolgens de opname van ijzer......

Misschien is het beter om Voedingswijzer te raadplegen over wat je moet doen om een ijzer te kort te voorkomen.

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Ik ben gister erg geschrokken van de uitzenden, heb 'm net nog een keer zitten bekijken op de laptop en het lijkt erop dat ik niet alleen mezelf al zo'n 2 jaar aan het vergiftigen ben, maar veel erger nog... mijn kinderen. Zo'n gedurende 2 jaar eten we bijna dagelijks special K, of andere producten van Kellogs met melk... ik ga het eens nader onderzoeken op internet wat ijzer nou met je lichaam doet. In de uitzending hadden ze het over lever en nierbeschadiging... Nou lekker dan. Het houd met erg bezig en vanochtend hebben we dus maar gewoon een boterham met nutella gegeten met een kopje thee erbij.. Zou zo'n product nou uit de handel genomen kunnen worden? En zit het ook bijvoorbeeld in de honey pops, choco pops en cornflakes van andere producenten??

    Hopelijk komen er meer reacties, ik ben benieuwd.

    Groet, Iris (Almere)

    BeantwoordenVerwijderen