maandag 20 augustus 2007

Interval versus Duurloop

Ik gebruik het trainingsschema van my asics als richtlijn voor mijn voorbereiding op de volgende marathon. Op deze site staat de volgende quote:

"Het meest belangrijke onderdeel van marathon training is de 'long run' ofwel de
lange duurloop. Onderwerp van discussie, opschepperij, haat en liefde..... "

Ik ben er achter gekomen dat mijn haat meer te maken heeft met de intervaltrainingen. Afgelopen weekend op zaterdag een interval gedaan. na 2km warmlopen vier keer een kilometer op tempo met tussendoor een kilometer herstel (zie figuur).



Vandaag getraind met de loopgroep van mijn werk en de training was 8 keer 4 minuten met tussendoor 2 minuten rust/herstel (zie figuur). Natuurlijk als strever geprobeerd om de laatste twee intervallen nog iets te versnellen in de hoop de laatste vol te lopen tot de 1000m (dus 15km/u). Helaas kwam ik toch nog 40 meter te kort:.-(



Waarom meer haat ten aanzien van interval dan ten aanzien van de duurloop? In de duurloop merk je iedere keer progressie. Iedere keer kom je weer een paar kilometer verder voordat de man met de hamer komt. Het is een kwestie van volhouden, niet te snel beginnen, verstand op oneindig en gaan. Nee dan de intervals: Het kost moeite, pijn en je ziet zo weinig progressie. Iedere stap die je zet kost moeite. Toegegeven. Als de progressie er is dan is het vaak met een sprong. Zoals dit voorjaar met de winst op de halve marathon tijdens de CPC. Bijna vijf minuten van mijn PR met ook PR's op de tussentijden van de 5, 10 en 15km. Volhouden dus maar ik kijk nu al weer uit naar mijn duurloop dit weekend! Nu hopen dat het weer mee werkt zoals afgelopen weekenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten