zaterdag 20 september 2008

Hoe moet je hardlopen: les 1

YouTube is, zoals de meeste websurfers wel weten, een aardige bron voor hele diverse filmpjes. Een beetje rondsnuffelen en je komt ook plenty off filmpjes tegen die over hardlopen gaan. Onderstaande filmpje vond ik best aardig omdat het een heel behoorlijk overzicht geeft van de looptechniek.

Een paar kanttekeningen:

  • Misschien dat de dame in lichtblauwe top aan het begin van de film een betere Sport BH aan had kunnen doen. Ook dat lijkt me een zinnige tip. Zeker als de voice over het op dat moment heeft over het feit dat een onjuist houding kan leiden tot blessures.

  • Bij de uitleg over de houding van het bovenlichaam wordt in de voice-over wel melding gemaakt dat het lichaam licht voorover helt....de loper op het filmpjes is kaarsrecht (en lijkt zelfs zijn schouders iets op te trekken maar ik geef hem het voordeel van de twijfel).

  • Af en toe komt er een soort van muppet onderin beeld die, mocht je kunnen liplezen, in het Duits iets toelicht....blijkbaar was het van oorsprong een Duitsfillempie voordat de Engelse stem eroverheen werd gelegd.

  • Men slaagt erin om een hele grote, wijd openstaand deur in te trappen met de opmerking "Your legts are the most important part of your body for running". Geen Commentaar verder..

  • De tekst "meeste lopers zijn voorvoet lopers" is niet helemaal fout maar laten we wel wezen...de meeste lopers passen die techniek alleen toe in volle sprint. Kijk maar eens bij een loopevenment of gewoon langs de weg als je recreatieve lopers langs ziet buffelen...Ik heb het nooit geturft maar ik denk dat 9 vd 10 lopers dan een hiellander is. Zou ik eens bij de loopwinkel aan de verkoper moeten vragen.

  • Afijn al deze opmerkingen ten spijt is het gewoon best een aardig fillempie:

    1 opmerking:

    1. Ondanks dat je dit in 2009 hebt gepost even een opmerking.

      De hiellanders worden steeds minder aangezien het al lang wetenschappelijk is aangepast dat dit blessure gevoeliger is, zorgt dat blessures langer blijven en sneller terug komen.
      Tevens wordt er bij een hiel/hak landing een extra impact zone gecreƫerd.

      BeantwoordenVerwijderen