zaterdag 20 juli 2013

Marathon Challenge: Kan iedereen een marathon lopen?

In deze documentaire start een groep van dertien personen aan de uitdaging om te gaan trainen voor hun eerste marathon. De marathon van Boston. Alle dertien leiden een 'zittend' bestaan en hebben daarmee nog geen loopervaring en beginnen van scratch.

Wat de video aardig maakt is de combinatie van persoonlijke verhalen en de wetenschappelijke uitleg over wat er met een menselijk lichaam gebeurt zodra je dat lichaam gaat prikkelen door te gaan trainen voor een marathon.

Uitslag: Een van de loeprs moet gaande weg het traject afhaken voor stress fracturen in de scheenbenen. De andere twaalf verschijnen aan de start en halen de finish. Vraag me niet hoe en met welke tijd want die laat ik als 'cliff hanger' voor diegene die willen kijken.

ik hoor wel eens iemand zeggen "Dat zou ik nooit kunnen, een marathon lopen". Mijn antwoord daarop is als er geen medische beperkingen zijn kan iedereen een marathon lopen als hij/zij dat wilt. Deze uitspraak lijkt deze video wel te onderschrijven.

Veel kijkplezier...en daarna: Veel loopplezier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten