maandag 23 juli 2012

De MBT schoen voor hardlopen?

In de nieuwsbrief van Runnersweb, de site van het tijdschrift RunnersWorld (nu een heel jaar voor 29 euro!), een blog over blessure leed door barefoot running. Aan het einde van zijn blog verwijst de schrijver naar Hoka One One.

Bron website Hoka One One

Schoenen die op zijn zachts gezegd een beetje tegen de barefoot running trend in lijken te gaan. Als je de hiernaast staande afbeelding ziet en vooral let op de oversized zool begrijp je wat ik bedoel. Overigens blijkt uit de 'store locators' dat er op dit moment in ons land nog geen dealers zijn.

Ik zeg wel dat ze tegen de barefoot technologie in lijken te gaan maar aan de andere kant lijken ze wel op zogeheten MBT (Masai Barefoot Technologie) met hun typische rondlopende zool.

Zie bijvoorbeeld deze productrange bij The Footwearcompany. In de categorie humor: Ze hebben nu alle schoenen met 100 euro korting. Kan je nagaan hoe duur die schoenen normaalgesproken zijn. Ik vind opeens mijn hardloopschoenen niet zo duur meer. Toch serieuze belangstelling? Beterlopenwinkel heeft een 2 halen 1 betalen actie.


Het idee achter deze schoenen is dat de ronde zool instabiliteit creeert waardoor het lopen hierop vergelijkbaar is met het lopen op een onverharde ongelijke ondergrond. Daardoor moet het een effect hebben op het gehele lichaam. Op de site van MBT worden diverse wetenschappelijke studies aangereikt over het nuttige effect van deze schoenen. Waar ik normaal gesproken het leuk vindt om in dit soort informatie te duiken heb ik dat nu (nog) niet gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten