zondag 27 mei 2007

Inspanningshoofdpijn: een oproep

Op de hardloopkrant staat een vraag naar ervaringen van lopers met inspanningshoofdpijn. Deze trainer wil graag meer inzicht. Nu ben ik natuurlijk geen medische expert maar als EHBO’er heb ik regelmatig les van een huisarts en daarvan heb ik het volgende begrepen: Dergelijke hoofdpijn (net als die bij een kater) heeft te maken met een afwijkende vochthuishouding in de hersenen. Dit kan echter meerdere oorzaken hebben:
1) Er is te weinig gedronken: ik denk dat dit een van de meest voorkomende oorzaken is. Ik had dit vroeger ook wel eens en kreeg de hoofdpijn meestal als ik aan het avondeten zat na een intensieve duurloop van een uur of meer (bloed gaat dan naar maag en darmen en minder naar je hoofd).
2) Verzuring van spieren in de nek, hals of anderszins bij het hoofd: bijvoorbeeld de nekspieren zijn verzuurd de doordat de loper loopt met (krampachtig) opgetrokken schouders. Ook verzuring en de daarbij horende afvalstoffen hebben effect op de vochtbalans.
3) Bij te veel drinken neemt het zoutgehalte in je bloed af. Hierdoor gaan je cellen (met een hoger zoutgehalte) te veel vocht op nemen, of zout uit je cellen gaat naar je bloedbaan. In beide gevallen voelen je lichaamscellen zich niet happy….
Een beetje googlen op dit onderwerp levert verschillende verklaringen op (zie bijvoorbeeld deze site over mountainbiken) maar de meeste daarvan zijn te herleiden tot de vocht huishouding. Ook een simpele als ‘koude’ hoofdpijn. Door een koude wind op je hoofd kan het zijn dat je bloedvaten zich vernauwen om minder bloed door je hoofd te laten stromen zodat je minder afkoelt. Dit heeft natuurlijk effect op de vochthuishouding…..
De trainer op de hardloopkarnt geeft aan dat bij vrouwen mogelijk ook de hormoonhuishouding een rol speelt. Natuurlijk heeft dit effect omdat hormonen voor een belangrijk deel de chemische processen in je lichaam regelen.

Het grappig is trouwens dat je hersenen ansich geen pijn voelen maar doordat er minder vocht in je hersenen zit gaan ze trekken aan het hersenvlies: een soort van zakje waarin je hersenen verpakt zitten. En dat vlies is wel heel gevoelig net als bijvoorbeeld beenvlies. Daarom doet het stoten van je scheenbeen vaak ook zo zeer omdat daar het beenvlies dicht onder de oppervlakte zit.

Wat kan je dus doen om hoofdpijn te voorkomen?
Onstpannen lopen, genoeg drinken en daarbij erop letten dat je voldoende mineralen binnenkrijgt (isotone dranken dus…).
Als gezegd ik ben geen medicus dus als mensen me willen corrigeren dan sta ik open voor op- en aanmerkingen. Als je zelf ervaringen hebt dan kan je die natuurlijk met de betreffende trainer delen. Zijn mailadres staat op de site.


Wil je meer lezen over dit onderwerp dan kan ik je verwijzen naar de website van sportsinjuryclinic. Een gevaarlijke site voor hypochondriers al denk ik dat je die niet zo veel aantreft onder hardlopers;-)

13 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Gisteren een hardloopwedstrijd gelopen (10 km) en vannacht om 4u wakker geworden van de hoofdpijn. Ten aanzien van voedingsstoffen niks aparts gedaan. De gegeven verklaringen tav het vocht zijn niet van toepassing, zo denk ik, want ik heb genoeg water en ook sportdrank (zouten, mineralen) ingenomen. Vraag is, wat is teveel drinken?

    Succes met het onderzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annoniem, om te beginnen natuurlijk vervelend dat je het loopje met hoofdpijn hebt moeten 'bekopen'. In reactie op je vraag. Te veel drinken bestaat bijna niet. In de aanloop naar de wedstijrd toe is het goed om tot een uur voor aanvang veel te drinken. Als het 'te veel' is dan betekent dit dat je nog een toiletbezoek hebt voor de start;-). Drink vervolgens tijdens je warming up nog wat (een klein flesje) ongeveer een kwartier voor de wedstrijd. Daar moet je dan als het goed is tijdens het lopen geen last van hebben. Maak gebruik van drinkposten of neem zelf vocht mee. Zorg wel dat je tijdens trainingen gewend bent aan het drinken tijdens het lopen. Na afloop ook weer veel drinken. Ook hier bestaat 'te veel' bijna niet. Je merkt het vanzelf als je een keer extra naar het toilet moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoy,
    Ik ben Belgische maar woon in Martinique.
    Na een training heb ik sinds een maand een verkrampte nek en een bizarre hoofdpijn (precies of iemand trekt voortdurend aan mijn haar, branderig gevoel).
    Loop sinds een maand niet meer omdat ik denk dat mijn hoofdpijn rechtstreeks te maken heeft met het lopen.
    Iemand een verklaring?
    Loop sinds mijn achtste en heb nooit last gehad van blessures. Ben mama van drie kleine zoontjes en heb het lopen nodig als uitlaatklep. Zou graag herbeginnen
    Groetjes, Marjorie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marjorie,

    Natuurlijk is op Martinique de temperatuur vaak ook wat hoger dus is veel drinken raadzaam. Maar als je voor die tijd geen problemen had en nu wel strcutureel kan je je afvragen of er sinds je hier last van hebt iets anders veranderd is dat mogelijk aanleiding kan zijn...
    Is er bijvoorbeeld reden voor stress sinds die tijd en lukt het je wel om te ontspannen tijdens het lopen? In relatie tot het lopen...Probeer weer rustig ontspannen te beginnen en neem eventueel drinken mee (bijvoorkeur met elektrolieten). Als het dan toch weer terugkomt misschien toch een keer een dokter raadplegen..Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dag hans
    sedert enige tijd ben ik gestart met 10 km lopen, s'morgens (tss 8u30 en 10u). nu is het probleem dat ik kort na de middag te maken heb met enorme hoofdpijn. Soms zelfs volledig naar de avond toe (vanaf 18u !) ik drink voldoende zowel voor als na het lopen (reeds verschillende drankjes uitgeprobeerd met allen hetzelfde resultaat) vaak zo hevig dat ik enkele uren in bed moet , donkere ruimte en géén lawaai of geur.
    de laatste maal zo hevig dat er ook braken aan te pas kwam waardoor de hoofdpijn dan nog verergerde. graag uw reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Anoniem,

    Ik ben geen arts. Mijn tips zouden zijn voldoende drinken, dnek aan de electrolieten (het klinkt alsof je dat al doet) en probeer ontspannen te lopen (ook in de schouders en nek want als die spieren verzuren kan dat zomaar uitstralen naar het hoofd). Ik ga je verder geen medische tips geven..wat nog wel kan: Gas terugnemen naar een paar KM per keer en dan langzaam opbouwen..een bezoek aan de huisarts of beter nog een sportarts is misschien een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bedankt alvast voor de moeite ik laat je weten hoe alles verder verloopt !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ik altijd probeer te doen na het hardlopen: 2 aspirientjes, onder een hete douche mijn nekspieren en aanhechting van mijn schedel masseren en dan een kwartier op bed liggen. Sindsdien heb ik veel minder last van hoofdpijn en misselijkheid na het hardlopen/voetballen/krachttraining.

    Daarvoor gebeurde het vaak dat ik of meteen last kreeg of een paar uur erna, of dat ik midden in de nacht met een hele nare hoofdpijn wakker werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook altijd hoofdpijn tijdens het lopen of sporten,kan wel een paar dagen aanhouden, hiervoor al verschillende keren naar huisarts geweest
    Heb de laatse keer betablockers gekregen, dit wordt sporters voorgeschreven om migraine te voorkomen, neem voor het sporten 1 propranolol van 10 mg , in combinatie met paracetamol, tijdens het sporten nog een keer herhalen, ik gebruik maar 10 mg en max 3 per dag, de hoofdpijn lijkt bij mij wel iets minder, bij mij helpt het niet optimaal, maar ik ken sporters bij wie het wel helpt, gebruik geen grote hoeveelheid, want dan haal je de eindstreep niet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant stukje dit. Ik heb ook vaak last van hoofdpijn na sporten. Het lijkt op migraine, die na enkele uren kan beginnen. Als het doorzet kan ik er dagen last van hebben. Als ik denk dat het begint (gapen, lage bloeddruk) en ik neem 2 paracetamol zet het meestal niet door. Ik heb niet de indruk dat het met teveel/teweinig drinken te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan maar 1 ding zeggen mensen, lees het volgende artikel. maak een afspraak en wellicht ben je net zoals ik na 25 jaar van je inspanningshoofdpijn af (onder controle) http://sportarts.pro/index_files/Page293.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wilko de Vries17 mei 2011 om 20:53

    Beste Hans,

    Ik ben net begonnen met hardlopen, vanavond weer geprobeerd. maar de laatste 2x hoef ik maar beginnen te lopen en dan komt de hoofdpijn opzetten tot zo erg dat ik gewoon moet stoppen van de pijn. net of alles op knappen staat. Ligt dit echt alleen aan te weinig water of zou er meer aan de hand kunnen zijn.
    Ik kan mijn rondje gewoon niet afmaken, omdat het zo zeer doet dat ik op dat moment ook helemaal niks meer kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Hans, teveel drinken kan zeker, het kan zelfs tot een hersenoedeem lijden waaraan je dood kunt gaan.

    Om even in leken taal op jou zout verhaal aan te sluiten, door de osmotische waarden van je hersenen (zout in de cellen) zullen deze een deel van dat extra water "aantrekken" wat tot een drukverhoging kan lijden, of een vochtophoping.

    Hiervoor dien je wel enkele liters relatief snel achter elkaar te hebben gedronken. Vergeet niet dat je bij het plassen ook zouten verliest.

    BeantwoordenVerwijderen