vrijdag 19 februari 2010

Rotterdam, op naar het wereldrecord?

Dit voorjaar wil ik waarschijnlijk weer de marathon van Rotterdam lopen en natuurlijk hoop je altijd op een PR. Enne, nee dat zal geen wereldrecord zijn(c:

Waarom dan toch deze titel? Ik zat nog even terug te lezen op mijn blog en kwam het staatje tegen van de top tien snelste marathon steden. Dat staatje is inmiddels wat verouderd dus ik heb eens gekeken of ik een vergelijkbaar lijstje kan vinden. Google bood geen uitkomst dus heb ik van IAAF site de top 100 tijden van marathons geplukt.
Dat levert het volgende overzicht. Even de spanning opbouwen en eerst maar eens kijken welk steden in die lijst voorkomen en hoe vaak:

Maar wat natuurlijk echt interessant is dat zijn de parcoursrecords: Dan slaat Rotterdam natuurlijk geen slecht figuur.
Als je dan nog kijkt naar de top tien snelste tijden ooit dan blijven er maar een paar steden over:
Nog interessanter wordt het als je de gemiddelden per stad uitrekent van de tijden die in de top 100 staan. Dubai wint met het gemiddelde van zijn twee vermeldingen. Rekenfoutjes daargelaten eindigen Berlijn en Rotterdam gelijk met 2:06:06. Terwijl bij Rotterdam de tijden door meer verschillende lopers zijn gelopen. Berlijn en Dubai doen het goed dankzij Gebreselassi. Rotterdam is gewoon snel qua parcours(c:

Het is duidelijk als je een snelle tijd wil lopen dan is Rotterdam niet slecht (of heeft het meer te maken met het budget van de organisatie om toppers (niet 'de toppers' alsjeblieft, Lee Towers in Rotterdam is al genoeg) aan te trekken).

1 opmerking:

  1. Prachtige hardlopen blog.

    Bedankt voor de informatie over de snelste marathon staden. Ik ben een van de deelnamers in de 2010 Rotterdam Marathon en heb ik heel veel zin in. Heb je andere tips over de parcours behalve dat het vlak is?

    Dank u wel en succes met uw hardlopen.

    BeantwoordenVerwijderen