zondag 11 maart 2012

Zeer geslaagde CPC loop

Toptijden bij de toplopers, fantastisch weer en op een paar seconden na een evenaring van mijn eigen PR. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een hele mooie CPC was.

Kibet op de finish (Bron: ANP via de Gelderlander) 
Toplopers met toptijden
Ruim een week geleden blogde ik over de uitspraken van de toppers: Zowel Jonathan Maiyo en Geoffrey Kipsang spraken de ambitie uit voor een aanval op het wereldrecord. De winnaar werd Stephen Kibet in een tijd van 8.54 slechts 21 seconden boven het parkoersrecord dat Samuel Wanjiru in 2007 liep (toen een wereldrecord). Het wereldrecord staat met 58.23 op naam van Zersenay Tadese.

Beste Nederlander was Michel Butter, die met een persoonlijk record van 1.02.33 als dertiende finishte. Op dat moment liep ik nog ergens rond kilometer vijftien. Butter is met die tijd op schema voor Boston waar hij een startbewijs voor London wil halen.

Bij de dames ging debutante op de afstand Josephine Chepkoech met de eer strijken in een een tijd van 1.11.18.

Kijk onderaan de blog voor het verslag van NOS Studio Sport.

Fantastische omstandigheden
Iedereen die vandaag in de omgeving van Den Haag naar buiten heeft gekeken heeft het gezien: een stralende dag. Wel een windje maar nauwelijks het vermelden waard. Een tempatuurje waardoor lopen in korte broek en T-shirt of zelf top mogelijk was. Heerlijk! Dat in combinatie met het steeds snellere parcours,  lekker veel plubiek (ook daar helpt dit weer bij) en lekker de ruimte op het parcours. Ik kan niet anders zeggen dan dat het weer top georganiseerd was.

Na afloop: startvakken zijn al weg
Vooraf achter een nog leeg startvak
Mijn eigen CPC
Natuurlijk loop ik de CPC ingepast in mijn voorbereiding op een marathon dit voorjaar. Toch heb ik de laatste maanden wel bewust wat gesleuteld aan mijn snelheid. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Een samenvatting: 16 seconden afgesnoept van mijn 5km PR, 12 seconden winst op de 10km, een exacte evenaring van mijn PR op de 15km. Dit ging echt super. Jammer genoeg was de inhoud in combinatie met de snelheid net niet genoeg. Op de finish was ik een paar seconden langzamer dan 3 jaar geleden. Mijn mooiste moment was een paar honderd meter voor de finish. Vrouw en dochter langs de kant. Een high five met de kleine meid. Dat geeft echt een kick voor die laatste paar honderd meter.
De tijden zijn nog vanaf de eigen Polar hartslagmeter. De uitslag staat namelijk nog niet online. Wel even ander feitje: de formule HRmax = 220 - Leeftijd is natuurlijk een richtlijn om je HRmax te bepalen. Vandaag gemerkt dat ik die het raam uit kan gooien met een HRmax van 195 want ik ben echt geen 25 meer!

Op naar de voorjaarsmarathon. Dit keer geen Rotterdam. Later daarover meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten