dinsdag 13 maart 2012

Is de CPC langer dan 21.1 kilometer?

Een paar jaar geleden heb ik een post geschreven over het opmeten van de marathonafstand in Rotterdam. Daarbij werd gesteld dat een wegwedstrijd altijd iets langer is dan de officiĆ«le afstand. NU heb ik vandaag de moeite genomen om de CPC loop van afgelopen weekend in te voeren in Runkeeper die gebruik maakt van google maps.

Een nauwkeurige waarnemer zal zien dat ik de start denk ik een paar meter te ver richting kust heb gelegd en ook de finish was volgens mij verderop het fietspad langs het Malieveld. En toch komt Runkeeper nog uit op bijna 21 kilometer en ruim 400 meter. Natuurlijk moet je niet blind vertrouwen op deze technologie maar het zou leuk zijn om eens van de organisatie te horen hoe lang de CPC nou echt is volgens de officiĆ«le meting.

Twee, vorige jaar op een iets ander parcours, met GPS vastgelegde routes op Runkeeper komen uit op 21.04 en 21.11km maar dat is te verklaren doordat GPS rechte lijntjes trekt tussen de meetpunten en daarmee worden bochtige stukjes vaak iets korter. Pak maar eens een heel bochtig parcours in het bos waar mogelijk ook nog eens meetpunten uitvallen door afscherming door de bomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten