maandag 28 mei 2007

Hardlopen en .........sex

Mogelijk een onderwerp voor rode oortjes en ik weet niet of deze tekst helemaal wetenschappelijk te onderbouwen is maar hier komt ie: Hardlopen is goed voor de sex! aldus een artikeltje dat ik tegenkwam. Een artikel met een knipoog en een serieuze ondertoon.

De eerste open deur die wordt ingetrapt is dat hardlopen helpt voor het zelfbeeld en dat een positief zelfbeeld weer gunstig is voor een beter sexleven. Hmmm ik denk dat ik dat ook wel wist van de huis, tuin en keuken psychologie die je af en toe op TV tegenkomt;-). Dit geldt natuurlijk voor zowel vrouwen als mannen.

Overigens lijkt dit onderwerp niet echt nieuw want een beetje doorzoeken op internet leidt bijvoorbeeld tot een canadees artikel uit 2005 onder de boeiende titel: Running can make you a sex god

Boeiender is de verwijzing naar onderzoeken (toch wel en dan nog wel aan Harvard!) waaruit blijkt dat mannen verder nog baat hebben. Niet zozeer dat het libido beter wordt maar dat het minder snel slecht wordt. Getrainde lopers hebben 'sex-leeftijd' die een paar jaar jonger ligt dan de leeftijd in hun paspoort en gecombineerd met een gezonde levenstijl (wat veel lopers toch wel hebben) kan dit zelfs oplopen tot 10 jaar! Ik wist wel dat ik nog jong was van geest en zo....

Verder blijkt dat er geen tot weinig negatieve effecten zijn aan het hardlopen. Behalve natuurlijk als iemand erg vermoeid is of de bekende dagen vlak voor een grote inspanning waarin alle energie moet worden gespaard. Mogelijk dat dit nog kan leiden tot klagende partners. Echter een ander artikel wat in aantrof geeft juist aan dat sex de avond voor een marathon een positief effect heeft! Mogelijk dat dit juist weer tot klachten leidt bij partners omdat het dan als een verplicht nummertje voelt. Al geeft een topper in dit artikel aan dat hij zelfs een week onthouding aanhoudt voor een marathon:-(

Het excuus "nee schat ik heb hoofdpijn" kan plaats gaan maken voor "Nee schat ik moet morgen lopen"...tenzij die dag natuurlijk stevig getraind is > zie eerdere post;-)
Wat niet vermeld wordt is het effect van het uithoudingsvermogen wat mogelijk effect kan hebben op de duur van..... Als dit effect heeft hebben de partners weinig te klagen dat het lopen af en toe leidt tot onthouding.

Ik ben trouwens benieuwd of een post met deze inhoud en dit soort termen leidt tot een andere positie in zoekmachines. Straks wordt mijn site geschaard onder de 'adult content'. Afijn genoeg stof tot discussie (in woorden dan wel in....) de volgende keer dat je partner gaat klagen als je weer voor een paar uur het huis verlaat voor een lange duurloop in voorbereiding op je volgende marathon....


Deze foto verbeeld gewoon en loper die een marathon heeft uitgelopen. Elke andere interpretatie na het lezen van bovenstaand artikel is voor verantwoordelijkheid van de lezer;-) Mocht de loper zichzelf herkennen en niet geassocieerd willen worden met bovenstaand artikel dan zal ik op verzoek de foto verwijderen!

1 opmerking:

  1. Mijn router had ik zo ingesteld dat dit adult berichten er niet doorkomen. Kun je nagaan wat ik heb moeten doen om hier te kunnen reageren...

    BeantwoordenVerwijderen